Největší událostí roku 2021 se podle analýz, jež nezávisle na sobě provedly společnosti CBRE a Cushman & Wakefield, stala tuzemská premiéra irského obchodu Primark, nabízejícího cenově dostupnou módu a doplňky.

Na opačném konci cenového spektra pak pozornost přitahovalo otevření butiku s italskou luxusní módou Versace v Pařížské ulici. Versace patří k brandům, které v hlavním městě svůj obchod již měly. Poprvé se Pražanům představil v polovině 90. let. Kromě hlavy medúzy, symbolu Versace, se na trh loni vrátily i značky Aldo, Sugarbird, El Gaucho, YellowKorner, Ben & Jerry’s či Happymum. Diskontní řetězec supermarketů Mere původem z Ruska si vybral za startovací místo Příbram.

„Většina nově příchozích značek již tradičně zamířila do Prahy a rozšířila nabídku módy,“ uvedl Jan Janáček, vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE, a dodal, že ačkoli nejvíce značek přišlo ze zemí, s nimiž sousedíme, stranou nezůstaly například francouzské brandy.

K nim patří MOA Paris s módními doplňky, multibrandový obchod Vermont Store s prémiovými produkty značek Karl Lagerfeld, Manuel Ritz nebo Gant. „Vstoupila k nám ale také síť luxusních cukráren Aux Merveilleux de Fred, která svoji provozovnu, první ve střední Evropě, otevřela v prosinci v Revoluční ulici,“ přiblížil Janáček.

Zajímavé chuti pak do OC Nový Smíchov přinesl Motiko, prodejce japonských dezertů Moch. Nabídku volnočasových konceptů mimo jiné rozšířil zábavní park Majaland v outletovém a zábavním centru Premium Outlet Prague Airport.

S ohledem na nastupující trendy se za zlomové dá považovat i otevření takzvané phygital prodejny (z anglických slov physical a digital) partnerských společností eobuv.cz a Modivo, s níž se mohou lidé setkat v OC Nový Smíchov.

„Strategie, kdy se kamenné prodejny kombinují s elektronickým prodejem, je nyní pro obchodníky klíčová. V pandemii se totiž ukázalo, že e-shopy fyzický obchod neohrožují, ale ideálně doplňují,“ uvedl Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Podle něj bude konceptů kombinujících on-line a fyzický obchod přibývat, a aby si značky v konkurenčním prostředí udržely místo, stane se pro ně i nutností.

Dalším zásadním maloobchodním konceptem bude podle Kotrbáčka takzvaný zážitkový obchod, kde se za využití technologií, jako je třeba virtuální realita či rozšířená realita, potkává virtuální svět s tím fyzickým.

„Přes všechny problémy a změny, které pandemie přinesla, je ale fyzické nakupování i nadále důležitou součástí maloobchodního prostředí. A Česko pak zůstává klíčovým trhem pro vstup zahraničních značek do regionu střední a východní Evropy. Zdejší kupní síla je setrvale vysoká a v dlouhodobých plánech obchodníci počítají s obnovením původních počtů zahraničních návštěvníků, kteří jsou v Praze významnou součástí klientely,“ podotkl.

Ve výhledu na rok 2022 jsou analytici ohledně maloobochodních předpovědí opatrní. „Ještě zdaleka se nebavíme o konci covidového období a nikdo z nás není schopen dohlédnout důsledků, které tato doba do maloobchodu přinese. Výhled na následující rok je však relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanela Balenciaga v Pařížské ulici anebo avizovanou expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee,“ dodal Janáček.