Největší událostí roku 2021 se podle analýz, jež nezávisle na sobě provedly společnosti CBRE a Cushman & Wakefield, stala tuzemská premiéra irského obchodu Primark, nabízejícího cenově dostupnou módu a doplňky.

Na opačném konci cenového spektra pak pozornost přitahovalo otevření butiku s italskou luxusní módou Versace v Pařížské ulici. Versace patří k brandům, které v hlavním městě svůj obchod již měly. Poprvé se Pražanům představil v polovině 90. let. Kromě hlavy medúzy, symbolu Versace, se na trh loni vrátily i značky Aldo, Sugarbird, El Gaucho, YellowKorner, Ben & Jerry’s či Happymum. Diskontní řetězec supermarketů Mere původem z Ruska si vybral za startovací místo Příbram.

„Většina nově příchozích značek již tradičně zamířila do Prahy a rozšířila nabídku módy,“ uvedl Jan Janáček, vedoucí týmu maloobchodních pronájmů v CBRE, a dodal, že ačkoli nejvíce značek přišlo ze zemí, s nimiž sousedíme, stranou nezůstaly například francouzské brandy.

Hotel. Ilustrační foto
Zážitkové přespání v hotelu? Nejdražší středočeské nabídky už jsou pryč

K nim patří MOA Paris s módními doplňky, multibrandový obchod Vermont Store s prémiovými produkty značek Karl Lagerfeld, Manuel Ritz nebo Gant. „Vstoupila k nám ale také síť luxusních cukráren Aux Merveilleux de Fred, která svoji provozovnu, první ve střední Evropě, otevřela v prosinci v Revoluční ulici,“ přiblížil Janáček.

Zajímavé chuti pak do OC Nový Smíchov přinesl Motiko, prodejce japonských dezertů Moch. Nabídku volnočasových konceptů mimo jiné rozšířil zábavní park Majaland v outletovém a zábavním centru Premium Outlet Prague Airport.

S ohledem na nastupující trendy se za zlomové dá považovat i otevření takzvané phygital prodejny (z anglických slov physical a digital) partnerských společností eobuv.cz a Modivo, s níž se mohou lidé setkat v OC Nový Smíchov.

„Strategie, kdy se kamenné prodejny kombinují s elektronickým prodejem, je nyní pro obchodníky klíčová. V pandemii se totiž ukázalo, že e-shopy fyzický obchod neohrožují, ale ideálně doplňují,“ uvedl Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ve společnosti Cushman & Wakefield.

Podle něj bude konceptů kombinujících on-line a fyzický obchod přibývat, a aby si značky v konkurenčním prostředí udržely místo, stane se pro ně i nutností.

Bankrot muselo v uplynulém roce vyhlásit méně podnikatelů, než o rok dříve.
Počet bankrotů firem byl loni rekordní. Podnikatelů však zkrachovalo méně

Dalším zásadním maloobchodním konceptem bude podle Kotrbáčka takzvaný zážitkový obchod, kde se za využití technologií, jako je třeba virtuální realita či rozšířená realita, potkává virtuální svět s tím fyzickým.

„Přes všechny problémy a změny, které pandemie přinesla, je ale fyzické nakupování i nadále důležitou součástí maloobchodního prostředí. A Česko pak zůstává klíčovým trhem pro vstup zahraničních značek do regionu střední a východní Evropy. Zdejší kupní síla je setrvale vysoká a v dlouhodobých plánech obchodníci počítají s obnovením původních počtů zahraničních návštěvníků, kteří jsou v Praze významnou součástí klientely,“ podotkl.

Ve výhledu na rok 2022 jsou analytici ohledně maloobochodních předpovědí opatrní. „Ještě zdaleka se nebavíme o konci covidového období a nikdo z nás není schopen dohlédnout důsledků, které tato doba do maloobchodu přinese. Výhled na následující rok je však relativně slibný, ať již mluvíme o dlouho očekávaném otevření butiků luxusních módních brandů Chanela Balenciaga v Pařížské ulici anebo avizovanou expanzi nového českého kávového řetězce Basics Coffee,“ dodal Janáček.