Plánovaný rozvoj tramvajové sítě v Praze. Infografika.Zdroj: Dopravní podnik hl. m. PrahyProblémy měl dopravní podnik už v případě nové úseku metra A z Dejvické do Nemocnice Motol, který byl zprovozněn před čtyřmi lety. Praha o evropské peníze přišla i v případě plánované výstavby metra D, s níž by se mělo začít letos, a snaží se je tedy využít na tramvaje.

V současném programovém období 2014 – 2020 čerpá DPP dotační prostředky z Operačního programu Doprava (OPD2). Z celkových pěti miliard na rozvoj kolejové a ekologické dopravy zbývá podle ředitele největší městské firmy Petra Witovského zhruba 3,2 miliard korun.

Jenže podmínkou pro získání prostředků z Evropské unie (EU) je mít hotový projekt a pravomocné územní rozhodnutí o stavbě, která má být dokončena do konce roku 2022.

Bývalé vedení pražského dopravního podniku mluvilo ještě zhruba před dvěma lety o prodloužení trati z Divoké Šárky do zastávky Dědinská za 890 milionů korun a z Barrandova do Slivence za 690 milionů a výstavbu dvou tramvajových smyček (Zahradní Město a Depo Hostivař) a v únoru 2017 také DPP zveřejnil tiskovou zprávu o přípravách zhruba dvoukilometrového úseku ze stávající smyčky Sídliště Modřany do nové konečné zastávky Libuš u stejnojmenné plánované stanice metra linky D.

Problém s výkupem pozemků

Předpokládané investiční náklady činí půl miliardy korun, EU by mohla přispět až 85 procent, což je zhruba 425 milionů. „Cílem je získání územního rozhodnutí stavby ještě v roce 2017. Podmínkou získání stavebního povolení je vypořádání majetkoprávních vztahů s vlastníky dotčených pozemků (tento proces byl již zahájen oslovením jednotlivých vlastníků),“ psal tehdy dopravní podnik.

A právě jednání o odkupu parcel dělá podle Aktuálně.cz největší problémy a kvůli tomu hrozí, že Praha z Bruselu žádné dotace nedostane. „Chybí tři pozemky, kde jsme byli nuceni přistoupit k vyvlastňovacímu řízení,“ citoval zpravodajský server Filipa Jiříka z DPP, který má přípravu tramvajových tratí na starosti.

Žaloby kvůli podjatosti

Aktuálně.cz píše, že dopravní podnik podal žádost o vyvlastnění vyvlastňovacímu úřadu pražského magistrátu, který se však musel automaticky vyloučit pro podjatost a předal vše ministerstvu pro místní rozvoj, které případ delegovalo na jiný úřad.

Celou věc získal městský úřad v Černošicích, jenže ani ten nyní nemůže rozhodovat kvůli žaloby jednoho z vlastníků na podjatost. Podle informací serveru je důvod námitky poněkud bizarní - úředníci by touto tratí jezdili, a proto by mohli nadržovat dopravnímu podniku.

Linkové vedení tramvají v Praze - výhled do roku 2029.Zdroj: RopidZmiňovaná trať na Dědinu, na kterou by mohla přispět EU 750 milionů korun, nemá dokonce ukončeno ani územní řízení. „Do listopadu by se to mohlo stihnout,“ tvrdí Jiřík z DPP. V případě pokračování kolejí do Slivence je i přes platná povolení jisté, že se celá trasa v délce 1,5 kilometru nestihne - opět kvůli výkupu pozemků. Dopravní podnik proto projekt rozdělil na dvě části a dotaci bude žádat jen zhruba na třetinu. Z původně plánovaných 700 milionů korun tak utratí nejspíše jen 230 milionů.

Mezi priority koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) patří návrat tramvají na Václavské náměstí, v běhu už je prodloužení trati z Kobylis do Středočeského kraje. Radní schválili i trať z Motola na Vypich. Ale tyto plány nemohou být určitě zahrnuty do dotačního programu. Magistrát si tak musí vystačit s vlastními prostředky.