Anticenu Sexistické prasátečko vyhlásila nezisková organizace Nesehnutí podesáté a zároveň naposledy. Stejně jako v předchozích ročnících, i letos měla hlavní slovo veřejnost. Hlasující se mohli vyjádřit ke každé z padesátky nominovaných reklam. Vybírat mohli mezi tlačítky “To je sexismus!”, “To ještě jde” a “Přeskočit”.

Nejvíce negativních reakcí si letos připsal billboard Moravské vinotéky, který jako sexistický vyhodnotilo 615 z celkového počtu 782 hlasujících. “Reklama ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti. Pokud jsme zvyklí vídat ženy jen jako dekorace, je pro nás těžší představit si je například jako premiérky či prezidentky,” říká Eva Bartáková z Nesehnutí.

Na druhém místě skončila reklama firmy Supr Dodávky vyobrazující ženská pozadí spolu s ponižujícím sloganem “Nalož, co se do mě vejde”. Třetí příčku obsadila reklama motorkářského klubu Doupě, která sexualizovanými fotografiemi a dvojsmyslným heslem “vyliž si ji u nás” propaguje produkt nazvaný “motorkářská zmrdlina”.

Odborná porota vybrala reklamy strážníků, pošty a banky

Souběžně s veřejností rozhoduje také porota složená z odbornic a odborníků z akademické sféry, médií či marketingu. U ní obsadil první příčku facebookový příspěvek Městské policie Praha. Porotcům vadilo hlavně to, že sexistickou prezentaci využila státní instituce. Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková, která působí na právnické fakultě Oxfordské univerzity.

“Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde zjevně o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů. Současně má policie sloužit všem. Zobrazení téměř nahé ženy ukazuje, že ony nejsou brány vážně jako občanky, kterým policie slouží, ale jako objekty, které ´slouží´ policii. Jak se asi bude cítit například žena, která prožila sexuální násilí – půjde to ohlásit?” zdůvodnila svoji volbu Havelková.

Druhé místo obsadila reklama České pošty, která stereotypizuje ženy i muže. Třetí příčku porota udělila propagačnímu videu společnosti Moneta Money Bank, která se dostala i do výběru deseti reklam, které považují za nejsexističtější samy organizátorky anticeny.