Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) poslancům řekl, že ve Sněmovně by měly být obě nové předlohy už do konce roku. Nový stavební zákon, kterým se má příští týden opět zabývat vláda, má už obsahovat koordinované jednotné územní i stavební řízení. Novela zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, tzv. EIA, podle něj už vzniká pod bedlivým dozorem Evropské komise.

Pravidla by se měla změnit 

Po přijetí jednotného stavebního řízení volal i předseda hospodářského výboru Ivan Pilný (ANO). Bez něj se věci prostě nepohnou, varoval. „Dokud se nezmění pravidla, tak ministři dopravy prostě stavět nebudou," přidal se Milan Urban (ČSSD).

Poslanci volali po zjednodušení schvalovacího procesu dopravních staveb. Mluvili například o tom, že veřejnost by měla mít možnost vyjadřovat se k dopravních projektům jen jednou, nikoli několikrát, jak je tomu nyní. Kritizovali vládu za liknavost, ministři Brabec i Ťok svůj postup naopak hájili. Brabec si také posteskl na adresu ochranářských organizací; jak řekl, ekologické nevládní organizace to Česku někdy „solí" v Bruselu.

Výjimky si měli vyjdenat ministři 

Podle předsedy poslanců ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury hasí oba ministři požár, který sami založili. „Proč jsme si nevyjednali výjimky pro všechny stavby, když máme tolik spojenců v Evropské unii a když tato vláda patří do toho hlavního proudu?" ptal se Stanjura. Karel Šidlo (KSČM) poznamenal, že za poslední tři roky začala stavba necelých 35 kilometrů dálnic.

V debatě se řešila řada dopravních staveb po celém Česku, ať už Pražský okruh, dálnice D3 nebo prodloužená Rudná u Ostravy.

Čtěte také: Protestní pochod zablokoval vytíženou Spořilovskou v Praze 4