Studie počítá se „zkulturněním“ dnes velmi rozsáhlých nevzhledných ploch. V plánu je mimo jiné výrazný přírůstek zeleně, budování širších chodníků s možností předzahrádek, kultivace vodních ploch a parků i úpravy jízdních pruhů pro jednotlivé druhy dopravy.

Schodiště mezi Táboritskou a Chelčického ulicí.
Seifertova ulice se promění, chystá se přesun tramvajových zastávek

Změny jsou plánovány ve dvou etapách pro dvě zhruba stejné poloviny údolí Motolského potoka. Východní část je totiž hustě obydlená, zatímco v západní je hodně volné krajiny. Hranicí je oblast u Košířského náměstí.

Vize na desítky let dopředu

„Studie vyhodnotila priority, potřeby v území a vytipovala lokality k dalšímu podrobnějšímu zpracování. Jedná se o dokument, který přináší vizi na několik desítek let dopředu. Jde o jakousi druhou vrstvu územního plánu s podrobnějším měřítkem. Oceňuji také, že se do procesu plánování zapojili odborníci i veřejnost,“ komentoval velké plány náměstek primátora pro územní rozvoj a plánování Petr Hlaváček (Spojené síly).

Vizualizace Motolského údolí

Účast veřejnosti měla podobu komentovaných procházek a setkání autorů studie s místními, jejichž potřeby a názory dokument odráží.

Studie nabízí řešení pro jednotlivá místa. Například na Buďánkách by se měl Motolský potok více odkrýt a od rušné Plzeňské ho oddělí alej. Dále od silnice vzniknou komunitní zahrádky a kulturně-komunitní centrum.

V Běchovicích na P+R parkovišti čeká na řidiče nových 60 parkovacích míst.
Na okraji Prahy je další P+R parkoviště. Běchovice mají i cykloboxy

Materiál od architektů uvádí příklady, jak by mohla vypadat klíčová veřejná prostranství. Každé z nich ale bude ještě vyžadovat detailnější propracování.

Veřejná doprava bude mít přednost

Společným jmenovatelem pro rozvoj všech částí údolí má být preference veřejné dopravy. Konkrétně více zastávek včetně zlepšení jejich dostupnosti, více prostoru pro chůzi, pobyt a relaxaci včetně nových bezbariérových propojení. Po celé délce Plzeňské třídy mají také vzniknout kvůli zlepšení prostupnosti celé oblasti obousměrné cyklotrasy, ale i nová místa pro parkování a zásobování auty.

První etapa má za prioritu zlepšení životního prostředí v zastavěném území. „Rušná Plzeňská ulice se proměňuje v plnohodnotnou městskou třídu s množstvím obchodů, restaurací a kaváren.

Radlická pod zem

Díky dokončení Radlické radiály a svedení dopravy pod zem se na Plzeňské zklidní provoz, což je podmínka pro změnu její stávající podoby. Zároveň studie vnáší život i do dalších ulic a přilehlých svahů. Například Vrchlického ulice bude z obou stran obklopena zástavbou bytových domů,“ upřesnil urbanistickou vizi náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Sídliště Písnice čeká dostavba. Architektonického studio Pavla Hniličky v urbanistické studii má i okolí budoucí stanice metra linky D.
Sídliště Písnice čeká dostavba. Projekt zahrnuje i okolí stanice metra D

Koncepce počítá se zklidněním automobilové dopravy na Plzeňské i díky celkovému úbytku aut v centru v důsledku budoucích regulací. V druhé etapě se podle Scheinherra promění dopravní koridor Plzeňské ulice v zelený bulvár a alej, která propojí svahy Motolského údolí.

Mezi záměry, které lze realizovat okamžitě bez dokončení Radlické radiály, patří vedle výsadby stromů podél Plzeňské třeba přestavba bývalé košířské vozovny na lokální centrum, které nabídne kulturní akce, lokální trhy a kavárny.