Zákaz pivních kol byl schválen už loni v říjnu, ale jeho zavedení se opozdilo kvůli odvolání pivovaru, který kolům dodává pivo. Případ muselo řešit ministerstvo dopravy, které nakonec až před loňskými Vánocemi rozhodnutí Prahy potvrdilo. Až nyní však primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) mohl sdělit prostřednictvím oficiální facebookové stránky občanům dobrou zprávu.

Pracovníci Technické správy komunikací (TSK) začali po obvodu celé zóny se zákazem vjezdu automobilů nad 6 tun přidávat k těmto značkám ještě symbol zakazující kola širší 120 centimetrů. Pivní kola se tak už nebudou podle radního Scheinherra beztrestně pohybovat v lokalitě Bubenče, Hradčan, Malé Strany, Starého Města, Vyšehradu, Nuslí, Podolí až po Braník (viz mapa v článku).

Policisté budou zákaz nekompromisně vymáhat

Modrou barvou je ohraničeno území, kde bude platit zákaz pivních kol v Praze.Podle agentury ČTK jsou už v současné době značky namontovány na dvou desítkách míst, což je zhruba 30 procent všech cedulí. Rozmístěny jsou už například na náměstí Bratří Synků a jeho okolí v Praze 4 nebo v Zelené ulici v Praze 6.

Lidé se navíc pravděpodobně nemusí bát, že by se opakovala několik let stará situace, kdy kvůli magistrátnímu zákazu vozítek segway přibyly samostatné zákazové značky vytvářející mnohde nepřehlednou „vizuální džungli“.

Firmy budou muset održovat zákaz pivních kol, kam se vejde zhruba patnáct šlapajících (a hlavně popíjejících) pasažerů, definitivně od 1. března.

TSK by totiž měla skončit s instalací značek nejpozději poslední únorový den. „Policisté to začnou od příštího víkendu nekompromisně vymáhat. Praha má být domovem Pražanů, ne alkoturismu. Letošní turistická sezóna už bude bez opileckého vyřvávání na kolečkách,“ sdělil primátorův náměstek Scheinherr.

Radní Prahy 1 volá po změně legislativy

Richard Bureš (ODS), staronový radní Prahy 1 pro oblast dopravy, na oficiálních facebookových stránkách městské části sdělil: „Těší mne, že tato nechvalně proslulá turistická atrakce konečně zmizí z pražských ulic.“

Avšak zásluhu na zákazu pivních vozítek má i jeho předchůdce David Skála (Praha sobě). Bureš podle svých slov po lednovém nástupu do úřadu nechal připravit dočasné nařízení na okamžité umístění značek do ulic Pařížská a Dlouhá – „jako náhradní a provokativní řešení“.

Podle Bureše situaci komplikoval i postoj ministerstva dopravy pod vedením hnutí ANO, které považuje „beer biky“ o velikosti minibusu za kola. „Dokud se neupraví legislativa tak, že veškeré dopravní turistické atrakce budou podléhat udělení licence a nebude nastaven počet maximálního počtu v každé kategorii, budeme vždy jen řešit přemnožení nikým nepovoleného zneužívání veřejného prostoru na úkor občanů,“ dodal radní Prahy 1.

Ačkoliv se najdou odpůrci zákazů, kteří jej vnímají jako další regulaci svobodného podnikání, mnoho obyvatel centra města si v posledních letech stěžují na řadu turistických atrakcí, kam patří právě i pivní kola. K zákazu segwayů pomohla změna zákona.

V současné době se řeší v Praze omezení elektrických koloběžek. Dříve se mluvilo o zákazu jízdních kol v některých pěších zónách. „Problém s pivními koly se dotkl i jiných evropských metropolí, například Amsterodam je předloni zakázal,“ dodala ČTK.