Kurz přípravy kvašené zeleniny, pokeru, sebeobrany, tvůrčího psaní, poslušnosti pro psy, úniková hra nebo virtuální vycházka s bezdomovcem. To je namátkový výčet kurzů, které lze zakoupit i absolvovat z pohodlí domova.

„Nemáte zrovna cestu do Prahy? S průvodcem Romanem můžete vyrazit na virtuální tour. I přes kameru vás obohatí o spoustu informací, které jste chtěli i nechtěli slyšet,“ láká nabídka na virtuálním tržišti. Za online hodinu se lze od nefalšovaného pražského bezdomovce dozvědět, jaké poklady se dají ulovit v kontejneru, kde se v Praze „spí, fetuje, gemblí a šmelí“.

Únikovka z koronaviru

Sofistikovanější nabídku představují takzvané únikové hry. Na portálu Slevomat je ke koupi třeba „únikovka“ s tématem koronaviru.

„Zápletka byla taková, že před 20 lety schovali dva avataři vakcínu proti koronaviru do schránky, aby lidstvo potrestali za špatné chování k planetě. Ke koronaviru byla ve hře spousta videí, která člověk pro vyluštění musel zhlédnout a něco si z nich zapamatovat,“ popisuje Bára, která online hru Šance žít vyzkoušela.

Internetových kurzů, kde je možné prohloubit si znalosti, zdokonalit se v nějaké dovednosti nebo najít úplně nový koníček, se v posledních měsících vyrojil nespočet. O tom, že originalitě se meze nekladou, svědčí třeba balíček 10 lekcí břichomluvení pro každého, kurz kreslení macešek nebo výuka letteringu, tedy kresby uměleckého rukopisu.

Pozor na kurzy šité horkou jehlou

Samozřejmostí jsou online lekce cizích jazyků, ovládání počítače a tvorby webových stránek, nejrůznější druhy cvičení a jógy, doučování či příprava na přijímací zkoušky. Na skutečnost, že lidé tráví mnohem víc času ve svých domovech a snaží se je také zušlechťovat, reaguje například nabídka online návrhů úpravy interiéru neboli redesignu.

Aktuální boom internetových kurzů je důsledkem omezených možností setkávání. Některé vznikly narychlo, s cílem nahradit aspoň zčásti výpadek příjmů. Jiní provozovatelé ovšem od loňského jara výrazně zapracovali na zdokonalení svých dosavadních služeb a s pořádáním online kurzů počítají i do budoucna.

„Nemůžeme očekávat, že pokud uspořádáme kurzy z obýváku, v pyžamu, na notebookové kameře a mikrofonu, že u nich budou účastníci nadšeně trávit osm hodin denně. Aby výuka měla smysl, obsah včetně technologie musí být precizně připraven,“ upozorňuje Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas.