Daně jsou stanové od tří do deseti tisíc. Vlastníci ojetin se proto před blížícím se koncem roku snaží „neekologických“ vozidel zbavit. Jenže kam s nimi? Autobazary v metropoli je nepřijímají, autovrakoviště také ne.

Skončí ojetiny na ulici?

„Denně k nám volá šest až sedm majitelů, kteří chtějí prodat staré auto, které bude od ledna podléhat ekologické dani. Nemůžeme už taková vozidla přijímat,“sdělil Deníku Martin Hajlich z autobazaru ABH Car Praha. Zoufalým majitelů „stodvacítek“, za které by nový majitel musel od ledna zaplatit 10 tisíc korun, nabízí, že auto za 1000 korun zlikviduje.

Podobnou zkušenost má i Václav Hervert ze společnosti Autorecar. „Lidé se masivně zbavují starých ojetin. Snaží se je odepsat z evidence. Jenže důsledkem je skutečnost, že na odborech dopravně správních agend se stojí fronty a už v půl deváté ráno nejsou pořadové lístky,“ svěřil se Deníku další majitel pražského autobazaru.

Ekologickou daň budou muset od ledna platit vozidla, která nebudou splňovat evropské emisní normy. Podle stáří auta a emisních hodnot jsou stanoveny od tří do deseti tisíc korun.

„Poplatky by měly občany odrazovat od nákupu starých, použitých a nejvíce znečišťujících automobilů,“ zdůvodnila zavedení daně Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Pro srovnání: Francie na podporu čistoty ovzduší dotuje nákup nových vozidel. Lidem, kteří se pro pořízení nového auta rozhodnou, dává jako bonus od 160 do 1000 eura a v některých případech nabízí i slevu z prodejní ceny.

„Taková podpora má smysl. U nás by zatím stačilo, kdyby stát finančně podporoval likvidaci starých vozidel. Vrakoviště jsou totiž také přeplněná a přijímat stará auta už nechtějí ani kvůli plechu,“ sdělil Deníku svoji zkušenost Petr Hrbek, majitel autobazaru Cash Auto. Podle něj hrozí, že vlastníci starých aut sundají poznávací značku a nechají ojetiny stát na ulici.

Podle majitelů autobazarů se řidiči naučí nový zákon obcházet. „Stačí aby vlastníci mezi sebou uzavřeli smlouvu o zapůjčení vozu,“ řekl Hervert. Případné pokuty by v takovém případě byly doručeny na adresu „nového“ majitele a ekologickou daň stejně nezaplatí nikdo.

Poplatky při registraci ojetých vozidel

10 000 korun zaplatí řidič, který zaregistruje vozidlo, jež neplní žádné mezní limity emisí EURO. Jedná se o vozidlo vyrobené před rokem 1991.

5 000 korun zaplatí řidič, který zaregistruje vozidlo, jež plní mezní limity emisí EURO I. Jedná se o vozidlo vyrobené mezi lety 1992 až 1996.

3 000 korun zaplatí řidič, který zaregistruje vozidlo, jež plní mezní limity emisí EURO II. Jedná se o vozidlo vyrobené mezi lety 1996 až 2000.

Motocykly poplatky platit nebudou. Poplatek se nevztahuje ani na přípojná vozidla, obytné přívěsy, sklopné valníky.

Platba ekologické daně ovzduší nezlepší

Petr Hrbek vlastní autobazar pod Libeňským mostem. V souvislosti se zavedením poplatku za registraci neekologických ojetin se mu stará auta hromadí v bazaru. Podle něj stejně poplatek za vozidlo nepřispěje ke zlepšení životního prostředí.

Co si o zavedení ekologické daně myslíte?

Doplatí na ni hlavně střední nižší sociální třída. Navíc stejně ničemu nepomůže. Pokud se dva lidé domluví na smlouvě o zapůjčení auta, nikdo nic platit nebude a auto bude jezdit dál. Je Navíc některé skupiny lidí se auta zbaví i tak, že odmontují espézetku a starou škodovku nechají s klidem stát v lese.

Co by podle vás pomohlo, aby taková vozidla ze silnic zmizela?

Je lepší, aby stát odporoval ekologickou likvidaci a firmám, které ji provádějí, připlácel. Jenže v současnosti je stav s trhem ojetin takový, že auta nechtějí přijímat ani autobazary ani autovrakoviště, protože se jim nevyplatí vzít vozidlo na šrot. Jeho cena totiž také klesla.

Nabízejí vám lidé staré ojetiny k prodeji?

Denně volá tak pět až šest lidí. Auta, která budou od ledna podléhat ekologickým daním, už nepřijímáme. Jejich cena prudce klesá a je otázkou, zda se je vůbec podaří prodat.