Podle nové studie, kterou pro GE Money Multiservis zpracovala společnost Incoma, se obchodníci zvláště v Praze, kde je konkurence nejvyšší, snaží zákazníky lákat a udržet si je různými způsoby. „Prodejci nabízejí vyšší kvalitu služeb, věrnostní programy, bonusy, cash-back, prodloužené záruční doby, bezplatný dovoz zboží,“ uvedl výsledky studie Charlie Coode z GE Money Multiservis.

Průzkum ukázal i zájem obchodníků o centra měst. Zatímco řada nákupních středisek dříve vyrůstala na okrajích měst, v Praze to bylo obdobné, dnes obchodníci dobývají centra. Jedním z příkladů je v Praze vyrůstající Paladiumna náměstí Republiky.

Zvyklosti nakupujících hlavního města se přitom podle dřívějších šetření poněkud liší od zbytku republiky. Více Pražanů dává přednost menším supermarketům jako místu hlavního nákupu. Mimo Prahu se naopak vedení ujímají diskontní prodejny. „Už 41 procent českých spotřebitelů nakupuje v diskontních prodejnách, kterých jen loni vyrostlo 40. Zejména při nákupu potravin se totiž zákazníci stále ještě silně soustředí na cenu. Méně už cena rozhoduje v případě ostatního zboží,“ upřesnil Coode.

Přesto i výběr potravin začíná stále více ovlivňovat kvalita. Loni zaznamenal v Česku trh biopotravin nejrychlejší růst v celé Evropě. Tržby za ně dosáhly 760 milionů korun, proti roku 2005 vzrostly o 250 milionů korun čili o 49 procent. Obchodníci s biopotravinami přitom mají opět největší úspěch v hlavním městě.Akde lidé nejraději nakupují?

Podle loňského 4. ročníku soutěže Obchodník roku, kterou pořádá GE Money Multiservis, byl nejoblíbenějším supermarketem Albert a hypermarketem Tesco. Letošní pátý ročník soutěže, v níž mohou opět až do září hlasovat spotřebitelé prostřednictvím internetu a SMS o svých nejoblíbenějších obchodnících, přitom právě začal.