Výloha zakrytá plachtou, cedule uzavřeno. Druhou vlnu nemoci covid-19 nepřežily ani prodejny značkových zavazadel a kabelek Samsonite. Pobočky se v předvánočním čase neotevřely v žádném ze čtyř pražských obchodních center. Americká centrála světové jedničky v prodeji kufrů oznámila, že se namísto cestovních zavazadel soustředí na prodej kabelek a outdoorových batohů.

ON-LINE reportáž ke koronaviru najdete ZDE.

Co dál, nyní řeší také tuzemská značka Pietro Filipi, nabízející hlavně elegantní módu. Její majitelé se potýkají s finančními problémy, které má vyřešit insolvenční řízení a reorganizace. Problémy zasahují i její sesterskou značku Kara, která se specializuje na kožené oděvy. V průběhu šíření koronavirové nákazy se ukázalo, že u dražších značek je prodej oblečení přes internet složitější.

Řada obchodníků se sice hned po jarní vlně covidu vrhla na budování svých e-shopů, přesto většina z nich nenarovnala propad příjmů. Vyhledávač módního zboží Glami provedl v říjnu průzkum mezi 150 e-shopy s módou. Šest z deseti obchodníků, kteří provozují zároveň kamenné prodejny, uvedlo, že pro ně bude dopad druhé vlny velmi těžký.

I když před Vánocemi panoval v obchodních centrech obvyklý shon, byla zároveň patrná probíhající obměna nájemců. Pro některé módní řetězce se koronavirus a související restrikce staly poslední ranou, pro jiné impulzem k upravení počtu prodejen.

Expanze zůstala jen na papíře

V létě úplně zmizela z českého trhu francouzská značka oděvů Camaieu. Z pražských center se postupně stáhly polská značka Reserved nebo španělská Zara. Na podzim znovu neotevřela svoji prodejnu na Novém Smíchově polská značka obuvi a kabelek Kazar. Na papíře zůstala avizovaná expanze prodejců módy. Nejočekávanější z nich byl příchod irského Primarku.

I ti obchodníci, kterým se díky internetovému prodeji podařilo obtížný rok přestát, řeší, jak na novou situaci dál reagovat. Strategií bude přesun reklamy na sociální sítě a také menší důraz na sezonní kolekce oblečení.

„Polovina e-shopů chystá omezení reklam, které neprodukují okamžitou návratnost. Zhruba 40 procent jich bude pracovat na zlepšení sociálních sítí a na změně nákupní strategie. Budou nakupovat jen základní nebo menší kolekce, méně orientované na trendy,“ ukázal průzkum vyhledavače Glami.