Bary v nejvyšším podlaží zejí prázdnotou. Na výlohách jednoho z obchodů visí cedulka „přijdu hned“, na druhém „polední pauza“. Dříve bylo nemyslitelné, že by si obsluha v nejprestižnější pražské obchodní galerii na chvíli odskočila podobně jako prodavačka ve vesnickém konzumu. Dnes ví, že nemá moc co ztratit.

Táhne pouze levná móda

Nejhůře jsou na tom obchody dražších módních značek, kterých v minulých letech díky zahraničním turistům i vyšší kupní síle tuzemských domácností v Palladiu znatelně přibylo.

„Za den obsloužím pár lidí,“ krčí rameny prodavačka v módním butiku a dál hledí do svého mobilu. Pohyb je jen ve zkušebních kabinkách řetězců s levnou módou, u jejichž pokladen se chvílemi tvoří dokonce menší fronta. V provozu jsou proto občas i dvě kasy.

Situace je o něco lepší v obchodních centrech v okrajovějších částech metropole, kam lidé vyrážejí za běžnými denními nákupy. Naopak s tím, jak firmy převádějí zaměstnance na práci z domova, ubylo zákazníků v okolí velkých kancelářských budov. Některá centra přitom nedávno rozšiřovala stravovací prostory, neboli food courty, které si lidé z kanceláří zvykli využívat namísto kantýn. 

Polepšily si internetové obchody

Další vrásky na čele obchodníkům přidělává povinné nošení roušek, které začne platit od středy. „Toto rozhodnutí nás nemile překvapilo. Nezaznamenal jsem žádná nová data, která by svědčila o zvýšení rizika přenosu v rámci obchodních center,“ uvedl Jan Kubíček, šéf Asociace nákupních center.

Nejvíc strádající oblastí maloobchodu byl v letošním prvním pololetí prodej oděvů a obuvi. Na tuzemském trhu už skončila francouzská módní značka Camaieu se sítí tří desítek prodejen.

Podle studie Prague City Report od poradenské firmy JLL byly dále nejhůř zasaženy prodeje v oblasti sportu, kultury a také potravin. Vzhledem k prázdninové sezoně se v červnu začala výrazněji zvedat aspoň poptávka po sportovních potřebách.

Jediným, kdo ze současné situace těží, jsou internetové obchody, kterým narostly tržby meziročně zhruba o 30 procent.