Ještě před pár lety soutěžilo o přízeň těch, kteří se rádi hýbou a zároveň už jim nestačí „garážové fitko“ v sousedství, několik domácích i zahraničních řetězců. K nejznámějším z nich patřily BBC nebo luxusnější britský Holmes Place. Ty však pohltila a pražskému trhu aktuálně vládne polská síť Form Factory s 15 provozovnami, z nich téměř polovina je umístěna v prostorách nákupních center. Do nich se snaží expandovat také rakouský řetězec Fitinn, který otevřel pobočku v centru DBK na Budějovické.

Moderní „fitka“ jsou založena na klubovém členství, což jim má dodávat na exkluzivitě. Zatímco před pár lety si tam mohli přijít zacvičit jen ti, kteří si pravidelně platili měsíční členství v řádu stovek a někde i tisícovek korun, dnes bývá běžně nabízené i takzvané jednodenní členství. Například jednorázový vstup do Form Factory stojí 199 korun. Měsíční členství lze pořídit zpravidla od 499 korun.

Služby pod jednou střechou

Řetězce však cenu někdy mění podle aktuální naplněnosti kapacit a také podle nabídky doplňkových wellness služeb v jednotlivých klubech. Výhodou je, že členství bývá obvykle přenositelné do jiných poboček v rámci sítě.

Umístění ve frekventovaných obchodních centech láká klienty díky dobré dopravní dostupnosti a také škále dalších služeb včetně kaváren pod jednou střechou. Vlastníkům center zase přivádí další zákazníky. Podle poradenské společnosti CBRE jsou nyní gastronomie a služby nejrychleji rostoucími sektory z hlediska obratů. „Významný segment, od kterého se očekávají silné výsledky, jsou zábava a volnočasové aktivity,“ říká Katarína Brydone, šéfka maloobchodního oddělení CBRE.

Do fitka zajde víc než pětina lidí

Podle průzkumu agentury NMS Market Research pro společnost MultiSport se alespoň jednou měsíčně sportu věnuje 70 procent dospělých Čechů. „Podíl těch, kdo sportují sami a těch, kdo se hýbají ve společnosti druhých, je vyrovnaný,“ konstatuje Marián Škripecký z MultiSportu.

Co se sportovišť týče, nejvíce jsou navštěvované bazény a koupaliště. Během jednoho roku si zašlo do bazénu zaplavat 62 procent ze zhruba tisícovky respondentů. Ze sportovišť jsou také oblíbené tělocvičny a sportovní haly, kam zavítalo 37 procent lidí, a fitness centra, kam si našla cestu více než pětina dotazovaných.