Více než dvě třetiny respondentů uvedly, že pod tlakem okolností změnily strategii a přístup k zákazníkům, kteří v době pandemie nakupovali opatrněji. Většina firem přesunula část podnikání do online prostředí. Typicky jde např. o běžné schůzky, virtuální prohlídky nemovitostí a online prodej.

Mezi obvyklými změnami je dále nová orientace na tuzemské klienty nebo posílení individualizace i diverzifikace nabízených služeb. Gastropodniky se zaměřily, v některých případech poprvé, na výdej přes okénko a rozvozy.

Na vzestupu byly rovněž online objednávky a firmy zavedly nové technologie a postupy, které umožnily ve výsledku obsloužit více zákazníků. „Některé oblasti poradenství se kvůli pandemii rozvíjejí, neboť klienti v závislosti na jejích dopadech musejí přizpůsobovat své podnikání situaci,“ uvedl Jan Kotrbáček, který má ve společnosti Cushman & Wakefield na starost pronájem maloobchodních prostor.

Změní se skladba obchodů

Mírná většina účastníků průzkumu nemusela pod tlakem vylidněného centra propouštět zaměstnance. Mezi pozitivními dopady koronavirové krize respondenti zmínili vedle „nakopnutí“ digitalizace nebo investic do interiérů obchodů větší potenciál pro vzdělávání či stmelení zaměstnanců. „Náš tým je nyní mnohem silnější a v každém ohledu flexibilnější než před pandemií,“ prohlásil nejmenovaný zástupce velkého módního domu.

„Svět nebude stejný jako před covidem, změna v oboru je nevyhnutelná a správná,“ vyjádřil se předseda SNMP a jednatel společnosti JAN Reality Jan Adámek. Jeho pohled sdílí větší část kolegů. Řada z nich očekává jen velmi pozvolný návrat turistů, pokles zájmu o pronájmy v centru a s tím spojený dopad na ceny. Většinově sdílené je přesvědčení, že dojde ke změnám ve skladbě obchodů, což už ostatně nastává. 

Příležitost pro kultivaci?

Podle hoteliéra Karla Doubka tento trend má svá úskalí. „Pronajímatelé vědí, že nejlepší je dlouhodobý nájemce, s nímž mají vybudované nějaké vztahy a pocit vzájemné důvěry. Najednou je zde nepopsaný list, ten navíc nemůže platit původní nájmy. Všichni si teď musíme výrazně uříznout u úst. Původní investice už zkrátka v mnoha případech nelze získat zpět. Situace je to v podstatě patová,“ konstatoval Doubek ve velkém rozhovoru pro Pražský deník.

Podle Doubkova odhadu v bezprostředním okolí hotelu Adria na Václavském náměstí „koronakrizi“ nepřežily tři čtvrtiny provozoven. Někteří znalci zdejšího prostředí v těchto „otřesech“ vidí i šanci na pozitivní posun.

„Důležité je, aby se nezměnila kvalita a profil společností a nedošlo k degradaci dlouho budovaného kvalitního obchodního prostředí. Věříme, že právě díky odchodu některých nevhodných maloobchodních konceptů z centra a příchodu nových perspektivních značek se pražské centrum více zkultivuje,“ dodal Jan Kotrbáček.