Mírné zklamání panuje nad listinou se zájemci o České aerolinky. Boje o ČSA se zúčastní jen čtyři zájemci namísto avizovaných devíti. Chybí totiž jména asijských investorů. Nejvíce šancí tak zůstává na straně ruského Aeroflotu a francouzko-nizozemského Air France-KLM.
K nim se podle ministerstva financí ještě přidala skupina Odien, majoritní vlastník cestovní kanceláře Čedok, a konsorcium tvořené společnostmi Unimex Group a Travel Servis.
„Je to mírně negativní překvapení, že jsou jenom čtyři. Ale není to zase tak zásadní. Horší by bylo, kdyby mezi zájemci nebyl Aeroflot či Air France, kteří jsou jasně největšími favority,“ říká expert na leteckou dopravu Jan Procházka z analytické společnosti Cyrrus.
I když má ruský Aeroflot největší šance na absolutní vítězství, jeho pozice je podle Procházky minimálně komplikovaná. Společnost mimo Evropskou unii nemůže vlastnit více jak 49 procent akcií, a proto musí mít Aeroflot strategického partnera, který s ním do tendru půjde. Podle informací z ministerstva financí, se ale Aeroflot o ČSA uchází prostřednictví narychlo vytvořené společnosti Darofan, která se tváří jako evropská. „Nepochybuji o tom, že to odpovídá zadání výběrového řízení, stěžuje to ale pozici vlády při rozhodování,“ míní Procházka.
Podle vyjádření samotného Aeroflotu se ale jedná jen o dočasné řešení. Hledání strategického partnera stále pokračuje.
„Jakmile Aeroflot dohodne s konkrétním partnerem přesné podmínky spolupráce, stane se partner vlastníkem 51% podílu společnosti Darofan. Ke změně vlastnické struktury společnosti Darofan dojde ve druhém kole výběrového řízení tak, aby byly zcela respektovány podmínky tendru,“ stojí v oficiálním vyjádření Aeroflotu pro Deník.
Všichni zájemci, kteří se přihlásili do prvního kola tendru, budou mít přístup ke konkrétním informacím o hospodaření ČSA, což bude zřejmě klíčové i pro výši jejich nabídek v rámci druhého kola.
Aby do něj ale vůbec mohli postoupit, bude vláda mimo jiné prověřovat, zda nepředstavují bezpečností riziko. Pokud kandidáti dostanou zelenou, bude o jejich úspěchu rozhodovat nejvyšší nabízená částka, která by se mohla podle odhadů pohybovat mezi čtyřmi až pěti miliardami korun.
„V tuto chvíli nebude ministerstvo financí ani vláda specifikovat, jestli částka tři, pět či osm miliard je pro nás přijatelná či nepřijatelná. Naším záměrem je ČSA prodat,“ uvedl náměstek ministerstva financí Ivan Fuksa pro ČT.
Podle expertů je pro prodej ČSA nejvyšší čas. Pokud by se totiž společnost dostala do vážnějších potíží, byla by prodejná jen stěží. Větším problémem je ale v tuto chvíli zmiňovaná neúčast asijských investorů, kvůli které s největší pravděpodobností klesne hodnota Letiště Praha. V případě, že by ČSA získal asijský majitel, mohl by se z Prahy stát odrazový můstek právě do ekonomicky zajímavých asijských destinací. Jméno nového majitele by mohlo být známo do konce září.