Střešní svítilny s nápisem TAXI budou povinné jen u vozů, které si lidé zastaví na ulici. Všechny ale budou muset být nově označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat místní dopravní úřad za zhruba 500 korun. Obce také nebudou moci nařizovat barvu a velikost vozů.

Podle přípravného výboru Asociace řidičů alternativních taxislužeb odvedlo ministerstvo dopravy s novelou dobrou práci. „Nad tím, proč jsme doteď měli splňovat nesmysly jako zkoušky z místopisu, kroutí v době mobilních navigací všichni zákazníci i slušní řidiči nechápavě hlavou,“ uvedl člen asociace Ondřej Pirohanič.

Na uvolnění trhu vydělají zákazníci

První alternativní taxislužby vstoupily do Prahy před pěti lety a podle Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zlepšila tato konkurence situaci v celém odvětví i reputaci samotným taxikářům. „Pražané vítají širší nabídku přepravy, nebojí se využívat moderní technologie a je pro ně důležitá dostupnost služeb. Zlepší se tím i obraz Prahy u turistů,“ říká prezident svazu Tomáš Prouza. Podle něj vydělá na liberalizaci trhu hlavně zákazník.

Fakt, že zkoušky z místopisu jsou opravdu přežitkem, uznává i šéf společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. „Neexistuje žádné dělení na tradiční a alternativní taxislužby. My používáme aplikace už deset let,“ říká Kvasnička.

„Problém je, když tady jezdí řidiči bez potřebného oprávnění. Zákon by měli dodržovat všichni,“ dodává. „Uvolnění pravidel může ale přivést do ulic metropole více aut,“ dodává Kvasnička.