Od zbytku republiky se ovšem metropole a její okolí odlišují ještě něčím, vysvětlil Deníku David Šmejkal – ředitel Poradny při finanční tísni, která se nedávno přestěhovala na pankrácké sídliště.

Dlužníci najdou cestu do poradny např. na radu někoho z okolí

Typické jsou relativně vyšší příjmy, ale i náklady (ať už jde o bydlení, dopravu či trávení volného času) – a také větší úvěrový apetit. I poskytovatelé půjček jsou bonitu zdejších klientů ochotni ocenit lépe, s čímž souvisejí celkové závazky vyšší než průměr, připomněl Šmejkal.

Do nezávislé neziskové poradny najdou podle jeho slov cestu zpravidla po čtyřech a více letech od doby, kdy začali pociťovat předlužení. Zpravidla na radu někdo z okolí: kamarádů, kolegů, členů rodiny.

Typickým klientem dluhové poradny by mohla být vyučená žena

Většinou již mají zkušenost se službami některé komerční agentury. Místo oddlužení však situaci lidí hledajících pomoc často ještě zhorší – a ti se dál se zadlužují, aby za služby zaplatili. Některé zklamaly i služby advokátů.

Mýlil by se ten, kdo by předpokládal, že se do dluhové pasti, z níž sami nedokážou najít východisko, nejsnáz spadnou mladí lidé, kteří si začali vydělávat – a následně při utrácení přecenili své možnosti, či naopak lidé ve vyšším věku, kteří se v důchodu nedokázali vyrovnat s propadem příjmů. Typickým klientem dluhové poradny by mohla být vyučená žena kolem čtyřicítky, která žije bez partnera.

Zpravidla kolem 450 tisíc klientů se potýká s dluhy 

Tak alespoň Šmejkal vyhodnotil pohled do statistik. Ženy představují 54 procent, přičemž třetina z nich je svobodných, třetina rozvedených a třetina vdaných. Většina klientů se potýká s dluhy v řádu statisíců: zpravidla kolem 450 tisíc, v Praze však leckdy až kolem 600 tisíc.

A pozor: zpravidla mají práci. V průměru vydělají 16 tisíc. Čistého. Do příjmového intervalu 11 – 20 tisíc měsíčně spadají skoro dvě třetiny (60 procent). Nezaměstnaných není ani pětina – jen 16 procent – a důchodců rovná desetina. Obyčejně mají 13 – 15 závazků u zhruba desítky věřitelů – a ze dvou třetin již čelí exekucím.

Poznání, že se situace zhoršila, přichází až pak

Začalo to zpravidla nenápadně. Člověk má úvěry u své banky. Splácí. Pak se stane něco neočekávaného – neplánované výdaje, nemoc, úraz, problém v zaměstnání. Se splátkou je problém.

Řešení? Pomůže další úvěr. Dlužník snažící se uspokojit velké bankovní věřitele tak nachází jiné věřitele – méně solidní a méně prověřené. Zpočátku se mu zdá, že zvítězil: vše vypadá v pořádku. Poznání, že se situace podstatně zhoršila, přichází až pak. První rada z internetového vyhledávače přitom s účinnou pomocí nemusí mít nic společného.

Domácí rozpočet se dá přeorganizovat 

Ani osobní bankrot nemusí být jediným řešením, i když dlužník jinou cestu nevidí, řekl Deníku Šmejkal. „U 30 procent najdeme východisko, které je zatíží méně," vysvětlil.

Dá se přeorganizovat domácí rozpočet, najít další finanční zdroj, existuje možnost konsolidace půjček, podaří se vyhledat majetek klienta nebo příbuzných, který může posloužit jako zástava pro „slušný" úvěr umožňující vyplatit nejproblematičtější závazky… Nezávislá dluhová poradna sama žádné finanční produkty nenabízí – pomůže ovšem radou i posouzením navrhovaných smluv.

Čtěte také: Poradna bojovníků s dluhy nabízí pomoc na Pankráci