Pan Stanislav z Hostivaře se koncem srpna rozhodl, že by chtěl do letošní topné sezony vstoupit s klidným svědomím a s čerstvou revizí svého plynového kotle. Už se mu to ale nepodařilo. Po obvolání řady plynařů se musel smířit s termínem až na sklonku října. Do té doby na něj oslovení specialisté nemají čas.

Na brzký příjezd topenářů nyní ovšem musí zapomenout také lidé, jimž stačí pouhý základní roční servis jejich topného zařízení. „Teď je čekací doba řádově týden, a to jenom proto, že je luxusní počasí. Jakmile se ochladí, tak se to za pár minut protáhne třeba na deset dní. A po pár hodinách ještě o týden,“ řekl Deníku Petr Beran ze servisní společnosti AAA Základní technická služba. Stejně jako daňová přiznání také servis topení podle Berana Pražané nechávají obvykle až na poslední chvíli.

Opravářů je stále méně

„Zmáčknou knoflík a zjistí, že se nic neděje. A protože to najednou udělají tisíce lidí, pravděpodobnost, že některé kotle nefungují, je vysoká,“ prohlásil Beran. Bez úspěchu proto zákazníkům doporučuje, ať si topení nechají prohlédnout v průběhu léta. „Ale nejlepší je to hned, jak ten kotel vypnete,“ uvedl.

Šikovných řemeslníků na opravy topení je stále méně a servisní firmy je nemají kde brát. „Hodně bývalých zaměstnanců servisů si rozebraly velké společnosti do velínů ve svých budovách,“ řekla Deníku Kamila Plicková z firmy Plicková Servis.

Sedí si a čekají

Přesvědčily je výrazně lepší platy, které jim nyní bohatí zaměstnavatelé oproti minulým letům nabízejí. „Tam si obrazně řečeno jen sedí a čekají, jestli se třeba něco nestane,“ vysvětlila Plicková. O návrat ke stresující práci v terénu zejména starší řemeslníci nemají zájem.

S tím, že by se situace v dohledné době mohla zlepšit, šéfové servisních firem nepočítají. Učňů je totiž málo a ani nemívají dostatečnou praxi. „Měla jsem tu na pohovoru pár mladých kluků, kteří mají o práci zájem. Ale při praxi jenom zametali školní dvůr nebo myli auto řediteli,“ posteskla si Plicková.

Dobrou zprávou pro opozdilce je, že servisy nezdražují. „Drtivá většina firem si ceny drží a v sezoně třeba o třicet procent nepřitlačí. Nedělám to já a ani nevím o tom, že by to snad dělali někteří moji konkurenti,“ dodal Beran.