Hlavní město se připravuje na elektromobilní revoluci. Podle odhadů jich totiž bude do roku 2030 jezdit v Česku až 700 tisíc. „Tipujeme, že minimálně pětina z nich bude jezdit v Praze či blízkém okolí,“ odhaduje radní pro oblast majetku Jan Chabr (TOP 09). Tedy 140 tisíc. „Nyní máme veřejně obslužných nabíječek zhruba dvě stě padesát. A ty předpokládaný nápor v žádném případě nemohou zvládnout,“ dodává Chabr.

Proto radní chtějí do deseti let zprovoznit dalších pět tisíc nabíječek. Využít pro ně hodlají potenciál čtyři a půl tisíce pouličních lamp. Problém je, že k lampám proudí pouze energie potřebná ke svícení. Chodníky se tak budou muset rozkopat, aby k nim mohl být přiveden další kabel. Po celém městě se jedná o celkem šest tisíc kilometrů kabelů. Vyměňovat se ale nebudou všechny.

Tři miliardy na výkopy

Podle radního se při ceně tři tisíce korun za metr výkopových prací mohou náklady vyšplhat až na tři miliardy. „Jsou to hrubé odhady, na přesné náklady bude zpracována analýza v průběhu srpna,“ řekl Chabr. „Pokud analýza dopadne dobře, v průběhu podzimu začneme pracovat na Vinohradech a Smíchově. Na Vinohradech by mohlo být hotovo v první čtvrtletí příštího roku, na Smíchově pak v létě,“ popsal radní.

Metr zdrojového kabelu pak podle něj stojí 300 korun, což představuje desetinu nákladů na vybudování samostatné nabíječky. Společně se zdrojovým kabelem bude přiveden i optický kabel na internet. Systém nabíjení totiž město sjednotí a řidiči zaplatí bezkontaktně na platformě karty Lítačka. Z jedné pouliční lampy by se mohla nabíjet až tři auta.

Síť to unese

Nápor vzniklý nabíjením 140 tisíc aut pražská síť unese. Kapacita vlastní sítě v Praze s tím problém nemá. „Až na pár slepých míst, která se dají vyřešit,“ řekl Chabr.

Podobného názoru je i mluvčí ČEZ Martin Schreier. „Dnes ani ve střednědobém výhledu nepředstavuje rozvoj elektromobility pro českou energetiku výraznější problém,“ uvedl Schreier. „Určitou přípravu bude vyžadovat pouze nástup stanic s vyššími dobíjecími výkony a dobíjení v domácnostech a firmách s předpokládanou koncentrací dobíjení večer a hlavně přes noc,“ doplnil Schreier.

Výhoda? Parkování zdarma

Již dnes mají majitelé elektromobilů v Česku řadu výhod. Když si zažádají o speciální registrační značku, mohou parkovat po Praze na modrých a fialových zónách zdarma. Od roku 2021 jim také odpadne povinnost kupovat dálniční známku.

Důvod podpory aut na alternativní pohon je jasný. V Praze pochází až 85 procent emisí oxidu uhličitého právě z aut. Magistrát se navíc přihlásil ke klimatickému závazku, podle něhož omezí do roku 2030 provoz aut se spalovacími motory o polovinu.

Podle propočtů analytika Jakuba Daleckého ze společnosti Portiva je samotný provoz aut na elektrický pohon výrazně levnější než paliva pro auta s konvenčními motory. „Jedno nabíjení stojí přibližně 50 až 60 korun a průměrný elektromobil zvládne například trasu z Prahy do Brna zhruba na 1,5 nabití. Cesta tak vyjde asi na 90 korun,“ vypočítává výhody Dalecký.