Rekordní slevy až 80 procent, hlavně na elektroniku, oblečení nebo knihy.

To je nabídka letošního „Černého pátku" neboli slevové akce ve světě známé jako „Black Friday".

Čeští obchodníci, hlavně ti internetoví, pojali „Černý pátek" jako celotýdenní akci a zákazníky loví už od pondělí. Opravdové žně obchodníků ale nastanou až v pátek.

Na co by si zákazníci měli dát pozor? Aby se zbožím nekoupili i „falešnou slevu".

„U každého výprodeje je to velmi podobné. Zaváděcí ceny bývají vyšší nebo dokonce v průběhu roku rostou, aby se během „akcí" a výprodejů mělo z čeho brát," popisuje právní poradce dTestu Miloš Borovička. Zákon všem obchodníkům (kamenným 
i internetovým) zakazuje nejdřív zdražit a pak bombasticky zlevnit. Česká obchodní inspekce se na to cíleně zaměřuje. Jenže v reálu to někteří nepoctivci mohou zkusit.

Hlavně u internetových nákupů se podle Borovičky vyplatí porovnávat. „Cenové srovnávače jsou dobrým pomocníkem, během pár minut si můžeme srovnat velké množství nabídek a cenový vývoj konkrétního zboží," radí Borovička.

Jen kompletní ceny

Lidé by si měli všímat referencí daného obchodníka, které se často probírají v diskuzních fórech. Seriózní prodejce by navíc měl být vždy dostupný. „Nebojte se položit otázku ještě předtím, než uskutečníte samotný nákup. Každý prodejce by měl být snadno dosažitelný telefonicky i prostřednictvím e-mailu," nabádá Petr Kováčik, ředitel vyhledávače slev Skrz.cz. Důležité je podle něj sledovat, jak se obchodník k inzerované ceně dobral. „Cena každého produktu prochází svým vlastním vývojem, proto je dobré podívat se i na historii ceny produktu," nabádá Kováčik. To potvrzují i obchodníci. „Slevy uvádíme vždy konkrétně, vyjmenujeme výrobky, uvedeme jejich cenu před slevou, aniž bychom ji nadsazovali, a cenu po slevě," popisuje Michal Švihnos z Expert Elektro.

Když je taková informace neúplná, něco není v pořádku. „Podle zákona musí být u zboží uvedena původní cena, výše slevy a nová cena. Pokud jsou údaje nekompletní, měl by to být pro zákazníky varovný signál," říká Dušan Šídlo, analytik společnosti Broker Trust a jinak autor knihy Nenech se dojit, v níž popisuje fungování slev. Typickým trikem obchodníků je podle Šídla používání slovíčka „až" a patřičné číslovky. V reálu může být sleva „až 80 procent" třeba jen na okrajový sortiment. Svůj účel – dostat zákazníka do obchodu či na stránky e-shopu – ale slovíčko „až" pořád splňuje. Zákazník podle Šídla většinou trpí pocitem „přeci to tady nenechám, když je to o tolik levnější". „Zapomíná pak ale na to, že dané zboží ve skutečnosti nepotřebuje, 
a v podstatě tak utrácí za zbytečnosti," podotýká Šídlo.

Pokud jste naletěli a koupili dráž, ještě není vše ztraceno. Aspoň v případně internetových obchodů. „Dle zákona máte možnost zboží do 14 dnů od nákupu vrátit. Během následujících 30 dnů by vám měly být peníze beze zbytku vráceny," připomíná Kováčik.