Podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je ale navýšení současných zaručených mezd o necelých osm korun na hodinu nedostatečné.

Odbory na jednání s ministerstvem přišly s požadavkem navýšení platů na 130 korun na hodinu. Alternativně pak požadovaly zrušení institutu čekání, kdy šoféři pobírají zpravidla polovinu obvyklé mzdy a započítání celého času stráveného v práci do normální pracovní doby.

Autobusové společnosti šetří 

Řidiči linkových autobusů se proti nízkým mzdám bouří dlouhodobě. Stěžují si, že kraje objednávají autobusovou dopravu jen na základě ceny, autobusové společnosti pak šetří zejména na mzdách řidičů.

Požadavek minimální mzdy by pak podle Odborového svazu dopravy měl být zakotvený přímo v podmínkách výběrových řízení, které na dopravce vypisují kraje.

Zvýšení peněz během čekání 

Kromě zrušení institutu čekací doby navrhlo ministerstvo v podkladech pro pondělní jednání zvýšení peněz během čekání na spoj na 70 až 80 procent mzdy vyplácené za řízení, což odpovídá i návrhu Svazu průmyslu a dopravy ČR. Zároveň úřad řidičům nabídl zavedení příplatku za ztížené pracovní prostředí.

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 tisíc řidičů, není ale úplně jasné, jaká část šoférů protesty aktivně podporuje. Podle odborů s protesty sympatizuje výrazná většina.

Stávka společností, které nejsou ve svazu

Zástupci zaměstnavatelů ze svazu dopravy naopak uvádějí, že se protesty a hrozby stávkou týkají zejména společností, které nejsou sdruženy ve svazu.

Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní 1. čtvrtletí byla 26 480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení činila podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22 425 korun.

Čtěte také: Řidiči autobusů ve středních Čechách dostanou přidáno