Bydlení u metra ve vysočanském brownfieldu vyjde dráž než u Kunratického lesa na Roztylech. Vyplývá to z takzvaného Metroindexu na portálu CenovaMapa.org. Důvodem jsou v tomto případě nové byty, které se nyní staví zejména v okolí stanice Kolbenova.

Žebříček nejdražších lokalit u metra vede dlouhodobě stanice Staroměstská, kde už průměrné ceny přesáhly 178 tisíc korun za čtvereční metr. Následuje Malostranská s necelými 160 tisíci za metr čtvereční. Kromě historického jádra Prahy se k místům pro nejbohatší řadí také Národní třída, Náměstí Republiky, Karlovo náměstí, Můstek, Muzeum a okolí Hlavního nádraží. Metroindex, na kterém se podílí poradenská firma Deloitte, považuje za byty u metra ty, které jsou vzdálené od stanic maximálně půl kilometru.

Cenu zvyšuje také oblíbenost místa

Vedle samotného centra jsou žádané také činžovní domy na Vinohradech. Poblíž Náměstí Míru a Jiřího z Poděbrad se dnes platí za čtvereční metr bytu přes sto tisíc korun. Tomu se už blíží i ceny ve staré zástavbě v okolí Dejvické. „Toto všechno jsou lokality, kde převládá oblíbená výstavba v cihlových domech z přelomu století nebo meziválečného období,“ přibližuje analytik Deloitte Petr Hána.

Méně na první pohled odhadnutelné už jsou ceny mimo centrální lokality. Tam se totiž hodnota odvíjí od převažující skladby bytových domů. „Kde drtivě převažují starší panelová sídliště, jako například v okolí stanic Háje, Opatov nebo Chodov, tam jsou logicky díky převaze panelových bytů ceny nejnižší. Naopak tam, kde na okraji Prahy nebo v bývalých průmyslových částech převažuje nová výstavba, se cena tvoří téměř výhradně z nových bytů,“ vysvětluje Hána. 

To se týká třeba Stodůlek a Jinonic nebo Českomoravské, Vysočanské i Kolbenovy, jejíž okolí bylo ještě nedávno nehostinnou průmyslovou končinou. 

Developeři staví v okolí stanic metra

A kde lze očekávat, že budou ceny dál stoupat? Třeba poblíž stanice Nádraží Veleslavín, kde se chystá výstavba v brownfieldu po bývalé teplárně. Růst se dá čekat u Křižíkovy, kde začne vznikat projekt Rohan City, a také v okolí Palmovky. Poblíž Vysočanské vznikne řada nových bytovek na místě někdejších pekáren Odkolek. 

Na opačném konci trasy B pak budou pokračovat projekty v Jinonicích a Stodůlkách, kolem Anděla a Smíchovského nádraží má začít růst Smíchov City. Na trase C jsou největším rozvojovým územím Bubny – Zátory poblíž stanic Vltavská a Nádraží Holešovice.

Developeři už se také chystají na vznik nových zastávek plánované trasy D. K těm s největším potenciálem patří budoucí stanice Nemocnice Krč. V severní části území a směrem k vilové čtvrti Višňovka mají stát bytové domy. Proměnou na rezidenci má projít také starší komplex Zálesí, který vlastní developer Central Group.

Firma Ekospol se zase chystá na další výstavbu na budoucí konečné „déčka“ v Písnici, která je zatím z hlediska cen spíš popelkou. „Sehnat v Praze pozemek vhodný k bytové výstavbě za rozumnou cenu je dnes skoro nemožné. Tím spíš to platí pro pozemky v blízkosti metra. Docházková vzdálenost od stanice metra zdražuje takové pozemky o patnáct i víc procent, stejně se promítne i do ceny bytů,“ popisuje majitel Ekospolu Evžen Korec.