Na zákazníky řetězce Marks & Spencer v Česku si brousí zuby konkurence
Na trhu s potravinami a delikatesami dováženými ze zahraničí se začínají přeskupovat síly. Po deseti letech se na nějakou dobu uzavřely specializované prodejny potravin britského řetězce Marks & Spencer. Důvodem je odchod Británie z Evropské unie a také uzavření velké části ploch v obchodních centrech. Vytěžit z toho může tuzemský konkurent Delmart.
Zákazníci, kteří mají v oblibě pochoutky z Marks & Spencer, si je nyní musí objednávat přes online supermarket. Ani tak se ale nemusejí dočkat všech výrobků, na které jsou zvyklí. Britská centrála tohoto obchodního řetězce upozornila už začátkem ledna, že dohoda o vztazích mezi Británií a Evropskou unií bude mít dopad na zásobování prodejen.
Kromě zákazníků Marks & Spencer doplatili na rozchod ostrovní země s Unií také lidé zvyklí nakupovat v prodejnách potravin rovněž britské sítě Iceland. Obchody sice zůstávají dál v provozu, jejich sortiment je však omezený. To platí také v internetovém supermarketu Košík.cz, s nímž Iceland spolupracuje. Zejména mražená jídla, sýry či uzeniny aktuálně nejsou dostupné.
Cena už pro Čechy není tím hlavním
Potíže britských řetězců nahrávají jejich tuzemskému konkurentovi, síti prodejen s prémiovými potravinami Delmart. Ta také zčásti trpí tím, že její prodejny jsou umístěné v nákupních centrech či poblíž kancelářských komplexů, kde teď chybí velká část osazenstva.
Sortiment však na rozdíl od konkurence tvoří z velké části produkty z Itálie, Španělska či Francie. Vznik Delmartu byl přitom velkou měrou inspirován právě prodejem potravin u Marks & Spencer.
Zakladatel a majitel společnosti Dušan Mrozek totiž býval šéfem tuzemské pobočky Marks & Spencer, a právě on rozjížděl prodej potravin v českých obchodech této značky. Po odchodu z Marks & Spencer založil v roce 2014 první Delmart, který už má v Praze celkem 12 prodejen. Zároveň prodává své výrobky i na e-shopu Košík.
Jak potvrzuje mluvčí Košíku František Brož, zájem spotřebitelů o dražší potraviny období pandemie nepoznamenalo.
„Zájem o ně je rok od roku vyšší, vidíme to třeba právě na zboží Delmartu či Icelandu. Dávno neplatí, že pro Čechy je hlavním kritériem cena. Ukázalo se to ostatně i loni, kdy byly prodeje prémiových potravin, často s chráněnou značkou původu, rekordní a objevovaly se v nákupech všech zákaznických skupin,“ popisuje Brož.
Nejčastěji lidé kupovali kvalitní uzeniny, sýry a pomazánky z nich, ovocné šťávy nebo nakládanou zeleninu.