Nejvíce aut v přepočtu na jednoho obyvatele a také nejnižší průměrné stáří vozového parku. Těmito dvěma prvenstvími se může pochlubit hlavní město. Vyplývá to ze statistik Sdružení automobilového průmyslu.

Náhlé omládnutí na konci roku

Přesto ani Pražané nemohou mít veliký důvod k radosti. V polovině loňského roku, ze kdy jsou poslední přesné výsledky, bylo stáří vozidel v metropoli 13,17 roku. To bylo více než na konci roku 2007, kdy průměrné stáří dosáhlo 13,12 roku.

Těsně před koncem uplynulého roku ale auta v Praze určitě omládla. Všechna pracoviště registru silničních vozidel odboru dopravně správních agend magistrátu v té době praskala ve švech. Od 1. ledna je totiž zavedena ekologická daň za registraci ojetých vozidel a také poplatky z prodlení za nepojištěná registrovaná vozidla. Lidé tak po stovkách z registru odhlašovali svá stará vozidla, která již nepoužívali.

„Nyní už se situace uklidnila,“ sdělil mluvčí magistrátu Jiří Wolf.

Od začátku ledna ti, jejichž automobil je v registru vozidel, ale vlastník za něj neplatí povinné ručení, zaplatí denně 50 až 70 korun do fondu České kanceláře pojistitelů.

Přesná čísla, o kolik mohla auta v Praze omládnout, ale zatím nejsou k dispozici.

Trend omlazení ale s největší pravděpodobností nebude trvalého rázu. O nákup nových vozidel v metropoli totiž není tak veliký zájem jako v minulosti. Může za to mimo jiné i finanční krize, která dolehla na hlavní město, a zejména s tím spojený pokles zájmu u firem. V České republice se vloni prodalo o 11 procent méně služebních vozů. V loňském roce prodejci aut v metropoli prodali o patnáct set nových aut méně oproti roku 2007.

Všichni vyčkávají

„Ano, trend je takový, že prodej klesá. Na druhou stranu klesá i prodej ojetých vozidel. Lidé zkrátka tolik neutrácejí. Myslím, že hodně lidí také čeká, jak moc prodejci ještě sníží ceny nových vozidel. Zhruba v polovině roku tak můžeme očekávat zvýšený zájem,“ sdělil jeden z prodejců automobilů Jan Lácha.

Snižování cen je zřejmé ve většině autosalonů a na lepší podmínky pro koupi vozů upozorňuje ve svých reklamách hodně světových značek. Slevy jsou řádově i několik desítek tisíc na jeden vůz, u některých to je od začátku roku až 40 tisíc.

Nejoblíbenější zůstává škodovka

Pro Pražany i v současné době zůstává s velkou převahou při nákupu nového auta nejoblíbenější tuzemská škoda. Vloni se jich v hlavním městě prodalo celkem 960, o rok dříve to ale bylo bezmála 1500 kusů.

Stáří aut

Druhý nejoblíbenější automobil je volkswagen, pro něj si přišlo 245 lidí, třetí je ford se 141 prodanými kusy, následován renaultem – 104 kusů a první pětici v prodejnosti uzavírá opel s 92 kusy.