Zákazníci stále častěji vyhledávají specializované obchody. Tento trend je nejvíce vidět v textilním průmyslu a módě. Alespoň občas nakupuje online více než 70 procent Čechů. V šatnících sice stále převládají zahraniční značky, zájem o ty české je ale velký.
„Online nákupy jsou pro lidi pohodlnější a šetří jejich čas. Obzvlášť ženy v dnešní době často pracují na plný úvazek, zároveň pečují o rodinu a na hledání originálních butiků nemají čas. ABC Českého Hospodářství sdružuje ve své databázi právě menší lokální firmy, české výrobce a poskytovatele služeb. Přehledné třídění a základní informace o firmách zákazníkům usnadní vyhledávání. Od roku 2013 navíc nabízí tvorbu eshopů na míru, a to nejenom pro český, ale i německý a polský trh,“ uvedl Predrag Dukič, spolumajitel internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.
České lokální výrobky jsou často originálnější i kvalitnější než ty zahraniční. Největší problém mají malé firmy s propagací. Více než polovina menších firem nemá vlastní webovou stránku. Pokud už nějakou mají, informace na ní jsou často naprosto nedostačující a nepřehledné.
„Základem je být vidět na sociálních sítích. Velké procento spotřebitelů by uvítalo podrobnější informace o firmách i jejich výrobcích. Právě ABC Českého Hospodářství to spotřebitelům poskytuje. Navíc nabízí i prostor k diskusi u každé z registrovaných firem. Názory ostatních spotřebitelů jsou dnes pro orientaci v nabízených službách a výrobcích zásadní,“ řekl Dukič.
„Doba, kdy vám sousedka doporučila kadeřnici, ke které jste pak chodili po zbytek života, je pryč. Dnes lidé na internetu tráví spoustu času pročítáním diskusí a názorů ostatních spotřebitelů. Chtějí kvalitu, ale zároveň i přijatelnou cenu. Jeden špatný příspěvek v diskusi může malé firmě zničit jméno. Lidé přestávají být loajální ke svým ozkoušeným poskytovatelům služeb. Klientela se přelívá neuvěřitelnou rychlostí. Být vidět by tak mělo být především pro menší a střední podnikatele zásadní,“ vysvětlil Dukič.
Otevřený diskusní prostor, který internet nabízí, velkým firmám ubírá na důvěryhodnosti. Každý přešlap je daleko více vidět. Více zákazníků s sebou totiž nese i větší riziko špatných recenzí. I proto lidé stále více hledají v nabídce lokálních dodavatelů. Malé firmy v nich vzbuzují větší důvěru.
Lidé stále nejčastěji nakupují v hypermarketech a nákupních centrech. Skoro třetina kupujících některé produkty – především maso, ovoce a zeleninu – raději koupí na farmářském trhu nebo ve specializovaném místním obchodě. Stále důležitější je pro spotřebitele zejména u potravin prokazatelný původ a způsob pěstování rostlin či chovu zvířat.
„ABC Českého Hospodářství prošlo v roce 2007 celkovou inovací. V současné době nabízí databázi široké škály nejrůznějších českých prodejců a poskytovatelů služeb. V letošním roce evidujeme v systému více než 80 tisíc aktivních firem a podnikatelů. Najdete tu tradiční dodavatele, zajímavé tipy, kam na masáž nebo kosmetiku, ale i velmi netradiční a stále vyhledávanější nabídky. V Česku se znovu objevují modistky, bylinkářky, léčitelé. V databázi máme například i firmy, které vyrábějí kvalitní pomůcky pro lidi s handicapem. Obecně přestává platit tvrzení, že co je zahraniční, je automaticky lepší,“ popsal Dukič závěrem.