Letiště Praha už má všechny potřebné pozemky pro výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy.

Oznámila to mluvčí letiště Eva Krejčí. Kupní smlouvy Letiště Praha uzavřelo postupně se dvěmi desítkami vlastníků, přičemž všechny pozemky, o rozloze zhruba 80 hektarů, se staly součástí majetku letiště minulý pátek.

Největším vlastníkem byla Penta

„Uzavřít dohodu s vlastníky jednotlivých pozemků by bylo sice možné v kratší době, nicméně z pohledu letiště by se jednalo o jednostranné a nevýhodné obchody. Vedli jsme tedy komplikovaná a náročná jednání s cílem uzavřít kvalitní a oboustranně vyvážené dohody, i když naše původní vyjednávací pozice nebyla silná,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva pražského letiště Miroslav Dvořák.

Letiště Praha
  • V roce 2007 odbavilo 12,4 milionů cestujících
  • Cestující mají v aktuální zimní sezóně nabídku 42 leteckých společností spojujících Prahu přímou linkou se 103 destinacemi po celém světě
  • Společnost Penta byla vlastníkem největší vykupované plochy. Tomu odpovídala i zmiňovaná složitost vyjednávání. Penta si například vymiňovala, aby před prodejem jejích pozemků byly uzavřeny smlouvy s ostatními vlastníky. Tímto opatřením se mělo údajně předejít případnému blokování stavby minoritními majiteli pozemků pod budoucí startovací dráhou.

    Soud zrušil změnu územního plánu

    Nákupem pozemků pro výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy ale letiště stále nemá vyhráno. Tvrdí to alespoň občanské sdružení Pro Nebušice, které výstavbu nové ranveje odmítá. „Letišti se sice podařilo koupit pozemky, avšak největší překážkou k výstavbě je především rozsudek Nejvyššího ústavního soudu, který v říjnu tohoto roku zrušil změny v územním plánu. Taktéž není dokončena studie E.I.A, která by posoudila dopad ranveje na životní prostředí,“ vysvětluje právník občanského sdružení Jan Holub.

    Jasno také není stále ve výběru privatizačního poradce, kterého by mělo zanedlouho dosadit do funkce ministerstvo financí. Privatizace letiště by přitom měla proběhnout již v příštím roce.