Už když menšinová vláda Andreje Babiše (ANO) 12. března nařídila zákaz vycestování do rizikových zemí a další den zákaz ještě zpřísnila tak, že od minulého pondělí nesmí nikam ze země (až na výjimky) nikdo, přemýšlelo vedení investiční skupiny Rockaway, pod níž patří právě i Invia, jak nastálou krizi řešit.

ON-LINE ke koronaviru najdete ZDE

Manažeři v čele s majitelem Jakubem Havrlantem vymýšleli, jak chod firmy, který se ze dne na den prakticky zastavil, obnovit. Vždyť Invia zaměstnává skoro čtyři stovky lidí a další téměř dva tisíce zaměstnanců obchodních partnerů (i ze zahraničí) z oblasti cestovního ruchu jsou závislé na jejích službách. Skrze agenturu totiž fungují stovky menších cestovek.

Rockaway tedy oslovil magistrát hlavního města, který spolupracoval s Červeným křížem a organizací Život 90 na zřízení linky 800 160 166. „Na linku mohou volat senioři o jakoukoliv pomoc a podporu. Mohou si objednat léky, hygienické prostředky a potraviny, které jim budou dovezeny až domů,“ popsal primátorův náměstek Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu/STAN).

Princip zůstává stejný

Zaměstnanci Invie se tak museli rychle přeorientovat, absolvovali školení a vyzbrojeni podrobnými manuály nyní odpovídají na dotazy ohledně koronaviru nejen pražským seniorům.  „Základní princip zůstává stejný, jako když pracujeme v cestovním ruchu – tedy vyslechnout člověka, zjistit jeho problém a poskytnout nejvhodnější radu nebo doporučení, kam se obrátit,“ uvedla Andrea Řezníčková, mluvčí cestovní agentury Invia.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o nonstop linku, měli jsme trochu obavy, zda budeme schopni pokrýt večerní i noční směny. Reakce zaměstnanců nás příjemně překvapily. Každý pochopil, že jsme v situaci, že buď budeme mít alternativní práci, nebo žádnou, protože taková je nyní realita cestovního ruchu,“ dodala Kateřina Macečková, koordinátorka call centra.

Lidé z Invie teď pracují jako operátoři rovněž na nové infolince 1212, kterou zřídilo ministerstvo zdravotnictví. Celkem se jich zapojilo zhruba dvě stě. Najít podobnou příležitost k pomoci je v současné době v cestovním průmyslu klíčové, protože právě tuto oblast ekonomiky šíření koronaviru citelně zasáhlo jako jednu z prvních. Lidé úplně přestali cestovat, aerolinky zrušily lety, hotely přestaly přijímat hosty, cestovní kanceláře neprodávají zájezdy. A není jisté, jak (a jestli vůbec) se firmy vzpamatují.

Manifesto funguje přes okénko

„Na rovinu říkám, že nic těžšího jsme ještě nezažili. Chci vám ale ukázat, jak naše firmy čelí koronaviru – a křesají naději, že se situace dá ustát,“ napsal miliardář Havrlant v komentáři pro Forbes.cz.

Mladý investor, jemuž patří například také Mall Group, dále prozradil, že od pátku funguje systém rozvážky jídla „Manifesto Delivery“  ve spolupráci s Uber Eats. Zákazníci si mohou jídlo vyzvednout i fyzicky u okénka v Manifestu na pražské Florenci. Manifesto Market, toto „kontejnerové městečko“, v centru metropole se stalo vyhledávanou lokalitou (nejen) mezi milovníky gastronomie.

„Lovebrand Manifesto věří v solidaritu svých věrných zákazníků, kteří provozovatele stánků nenechají na holičkách,“ dodal Havrlant pro byznysový magazín.

Koronavirus v Česku