Nákladní elektrokola, která denně křižují Staré Město, Nové Město, Holešovice a Karlín denně rozvezou okolo tří set balíků. Výrazně tak ulevují centru od aut, jejichž službu převzaly.

Od loňského listopadu z cyklodepa na Florenci kurýři rozvezli třicet tisíc zásilek a najezdili přes třináct tisíc kilometrů. Podle ředitelky firmy Messenger Kateřiny Ovesné nahradí nákladní kola více než polovinu cest autem.

Bylo tu parkoviště

Projekt vznikl na poptávku logistických firem, které samy financují jeho provoz a údržbu. Technická správa komunikací (TSK) jim poskytla pouze pozemek pod magistrálou, který dříve sloužil jako parkoviště.

„Provoz je velice úspěšný a bude pokračovat dále. Cyklodepo jsme začali plánovat před dvěma lety a zapadlo do této doby, kdy se mobilita lidí i zboží výrazně proměnila,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Pilotní projekt se podle něj nyní přesouvá do stabilní fáze.

Všech osm logistických společností, které depo využívají, svůj provoz prodloužilo. „Firmy si objednávají nová kola, chtějí jich více,“ připomněl ředitel TSK Jozef Sinčák. Podle něho jsou výhodou krátké vzdálenosti, v případě, že kurýr zásilku nedoručí, nemusí se s ní vracet do vzdáleného skladu za městem.

Například firma Dachser jezdí s elektrokolem, které uveze europaletu s nákladem až tři sta kilogramů, vysokým 1,6 metru. „Těší nás, že se hlavní město k této formě logistiky staví tak pozitivně,“ poznamenal šéf firmy Jan Pihar.

Řidiči jsou ohleduplní

„Největší riziko jsme shledávali v reakci řidičů automobilů, ale byli jsme nakonec příjemně překvapeni ohleduplností řidičů na stále ještě netypický druh kola. Věříme, že se městská cyklo logistika bude dále vyvíjet tak, jako ve městech našich sousedních zemí,“ uvedl Pavel Včela, manažer firmy GLS.

Největší počet zásilek, 7229 převezli kurýři během loňského prosince v souvislosti s vánočními nákupy. Z důvodu prodlouženého nouzového stavu počty opět začaly narůstat v březnu, kdy šlo o 6714 zásilek.

Podle Scheinherra depa zapadají do celkové vize dopravy v historickém centru, kterému se vedení metropole snaží ulevit od emisí, hluku a tranzitní dopravy. V budoucnu by chtělo jít cestou většího omezení aut.

„U dodávek, které zabírají místo v ulicích, nejde jen o rozvozy balíků. Okolo třiceti procent jízd představují služby, řemeslníci s nářadím, kteří nejdou zakázat,“ připomněl náměstek primátora pro dopravu.

V létě i u Anděla

„Naše zkušenost ukazuje, že mikrodepa v centru měst přispívají ke zefektivnění logistiky, aby zboží dorazilo vždy z co nejkratší vzdálenosti. Jinými slovy: čím více dep budeme mít, tím lépe bude celý systém fungovat,“ dodal Scheinherr.

Druhé cyklodepo u Anděla by mělo být hotové do konce letních prázdnin, nacházet se bude přímo pod křižovatkou městského okruhu s Plzeňskou, aby překládky zboží byly dobře dostupné. Na některé firmy se navíc na Florenci nedostalo pro nedostatek prostoru.