Jenom se místo na země světa zaměřilo na české, moravské a slezské kraje a namísto Big Macu si jako předmět výzkumu vzalo komoditu pro český vánoční trh mnohem typičtější. Ideálním kandidátem na tvorbu indexu se stalo svařené víno. To je všude stejné: červené víno, cukr, badyán, skořice, hřebíček, citron, pomeranč.

Namísto nyní používané Burgereconomics (ekonomické situace vysvětlované skrze burgery) byl tak zaveden nový, ryze český pojem svařákonomika. Ta na jedné straně porovnává ceny svařeného vína na vánočních trzích krajských měst ČR (a překvapivě v nich nachází místy až propastné rozdíly), na straně druhé pak dává ceny hřejivého nápoje do souvislosti s průměrnou mzdou daného kraje.

Snadno tak lze zjistit, kolik svařáků by si občan s průměrnou mzdou mohl dovolit během návštěvy vánočního trhu na náměstí svého krajského města. A pokud se rozhodne vycestovat do zahraničí a navštívit vánoční trhy v sousedních zemích, má nyní možnost si porovnat cenu svařáku i s nimi.

Svařák index.„Svařák index samozřejmě nemůže nahradit detailní ekonomické statistiky, nicméně může vtipnou, nápaditou formou pomoci popularizovat problematiku rozdílu v kupní síle mezi regiony České republiky, podobně jako to na úrovni zemí činí časopis Economist s použitím cen hamburgerů, nebo švýcarská banka UBS s cenami telefonů iPhone," řekl David Marek, hlavní ekonom společnosti Deloitte.

„Výsledky potvrzují, že nejlépe nemusí být tam, kde jsou nejvyšší platy, záleží také na cenách zboží a služeb. Moravskoslezský kraj trápí dlouhodobě nadprůměrná nezaměstnanost, problémy důlního průmyslu a řada dalších obtíží, ale alespoň si lidé v tomto kraji mohou na vánočních trzích koupit svařák výrazně levněji než v metropoli," dodal Marek.

Nejdražší svařák v Curychu

A jak si oproti českým cenám stojí zahraniční trhy? Nejdražší svařák si koupíte v Curychu. Zaplatíte za něj 5,5 eura, v přepočtu tedy skoro 150 korun. Ve Vídni pořídíte svařák v průměru za 4 eura, v Drážďanech za 3,80. Levnější ceny mají pak například v Brémách, kde necháte 3,5 eura a Stuttgartu, 3 eura. Nejlevněji však tento vánoční nápoj koupíte v Berlíně, kde stojí méně než polovinu toho, co v Curychu, tedy pouze 2,50 eura.

„Stejně jako Burgereconomics nikdy neměla ambici být přesným ukazatelem vychýlení měnových kurzů (spíše měla sloužit jako příklad, na kterém by bylo možné názorně vysvětlit teorii měnových kurzů), uvědomují si tvůrci Svařákonomiky její limity," vysvětlil Country Manager SAS Institute ČR Zdeněk Honek.

„Jen těžko lze dosáhnout ideální situace, ve které bychom za všechny svařáky ve všech městech České republiky zaplatili stejnou částku," dodal k problematice Ivo Růžička, Production Stream Director Unicorn Systems.

Svařák index nebere v potaz kvalitu nabízeného nápoje v jednotlivých městech (ačkoli terénní pracovníci řadu z nich v rámci výzkumu ochutnali), ani cenu vstupních ingrediencí, ani turistický potenciál jednotlivých měst.

O projektu Česko v datechAmbicí projektu Česko v datech je vyhledávat témata, která jsou přitažlivá, zajímavá nebo důležitá pro celou společnost, ale jejichž zpracování vyžaduje pokročilé datové nástroje. Chce objevovat souvislosti, které se v datech skrývají, a potvrdit či vyvrátit tvrzení, která se v české společnosti tradují, ale bez práce s rozsáhlými daty jim chybí důkaz.

Partnery projektu jsou společnosti SAS Česká republika, Deloitte, Unicorn a DataSpring, které poskytly svá řešení pro zpracování a vizualizaci dat. Spolu s nimi se na projektu podílí i agentura Dark Side.