Vláda by také podle pražských radních měla v první řadě vypracovat koncepci letecké dopravy. Ta má jako alternativu k paralelní dráze posoudit různé varianty zkapacitnění regionálních letišť a zohlednit i negativní dopady letecké dopravy – včetně ekologických – a stimulace nadměrného turismu. Usnesení navíc označuje za nezbytné vypracování aktualizované hlukové studie případného rozšiřování ruzyňského letiště a také analýzy vlivu plánovaných vysokorychlostních tratí na jeho budoucí vytížení.

„Vláda chce investovat 30 miliard korun v situaci, kdy se již proinvestovaly miliardy do rozvoje regionálních letišť, která jsou ve ztrátách a jejichž provoz je dotován z veřejných financí. Toto ukazuje na absenci vládní strategie v oblasti veřejné letecké dopravy,” komentoval postoj většiny členů magistrátní koalice primátorův náměstek a zároveň starosta Lysolají Petr Hlubuček (Spojené síly pro Prahu/STAN). Jeho kolega z klubu Spojených sil Petr Hlaváček (TOP 09) nicméně označil podklady k odmítavému usnesení za „zavádějící a nevyvážené“. Hlaváček před týdnem neuspěl na radě s vlastním návrhem, který měl naopak projekt paralelní dráhy podpořit změnou územního plánu. Podle Hlaváčka může přinést rozložení dopravy na dvě plnohodnotné ranveje úlevu životnímu prostředí i Pražanům.

Piráti i Čižinský sází na vysokorychlostní tratě

Hlubuček naproti tomu tvrdí, že jsou modernizace a rozvoj největšího českého letiště možné i bez výstavby paralelní dráhy, která by prý „neúměrně zatížila kvalitu života tisíců obyvatel Prahy”. Hlubuček navrhuje jít cestou investic do rozšíření stávajících terminálů a úprav provozu. „Londýnský Gatwick s jednou dráhou odbaví více než jednou tolik cestujících než Letiště VH,“ argumentuje náměstek.

Odmítavé stanovisko podporují i Piráti a Praha sobě. „Dle našeho názoru se zdá mnohem účelnější investovat do rozvoje vysokorychlostních tratí a přiblížit se tak do zóny, kterou pokrývají okolní letiště středoevropského prostoru,“ uvedl předseda zastupitelského klubu Pirátů Viktor Mahrik. Lídr uskupení Praha sobě a starosta Prahy 7 Jan Čižinský pak vyjádřil obavu, že o paralelní draze nakonec rozhodne stát bez ohledu na názor hlavního města.

„Dali jsme dnes (v pondělí) jasně najevo svůj názor, že současné zdůvodnění výstavby je nedostatečné. Jsou jiné varianty, jak zajistit komfortní přístup do Prahy a nezhoršovat životní podmínky Pražanů – jako funkční propojení letiště s vysokorychlostními tratěmi,“ dodal Čižinský.

O tématu budou diskutovat v polovině měsíce také zastupitelé. Pokud by se zástupcům TOP 09 podařilo získat pro svůj pohled celou opozici (ODS a ANO), mají šanci zbytek koalice přehlasovat.

Železnice má vést přes Prahu 6 jižně

Bez rozporů a jednohlasně naopak prošla podpora „jižní“ varianty budoucího železničního spojení na letiště přes Prahu 6. „Mezi nádražími Dejvice a Veleslavín povede trať raženým tunelem, který bude prakticky všude v minimální hloubce 50 metrů pod povrchem. Hlukové i další dopady na okolí tak budou zanedbatelné jak během stavby, tak v budoucím provozu,“ sdělil primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), podle kterého je jižní varianta také nejpřímější, což umožní maximální rychlost spojení. Jižní variantu rovněž doporučili investorovi díla, kterým je státní společnost Správa železnic, odborníci z Bochumské univerzity a České geologické služby.

„Vedle pohodlné cesty na letiště si na své přijdou i Pražané. Pro městskou železniční dopravu bude důležitá modernizovaná železniční stanice Veleslavín, nová zastávka v Liboci, která výrazně zlepší dopravní obslužnost oblasti. Dopravní uzel Dlouhá míle s P+R parkovištěm pro dva tisíce aut zase zajistí, aby zde Středočeši přestoupili na vlak a nezajížděli autem dál do Prahy. Zároveň v trase zrušeného železničního koridoru vznikne obdoba vršovické drážní promenády – Kladenská drážní stezka,“ doplnil Scheinherr.