Podle tiskové zprávy se do kampaně, která má za cíl co nejvíce zmírnit ekonomické dopady na sektor cestovního ruchu, zapojilo téměř 400 ubytovacích zařízení. Funguje na systému voucherů s body, které hotely vydávají ubytovaným hostům – ti je pak mohou využít jako volnou vstupenku do zhruba šesti desítek turisticky atraktivních míst v Praze. Mezi výhody patří třeba i privátní procházka s průvodcem. Billboardy „V Praze jako doma“ lákají do hlavního města například i cestující na nádraží Ostrava-Svinov.

„Podle dosavadního ohlasu je kampaň úspěšná a pomalu tak pomáhá znovu nastartovat cestovní ruch v hlavním městě,“ uvedla pražská radní pro kulturu a cestovní ruch Hana Třeštíková (Praha sobě) po více než třech týdnech projektu s tím, že nejčastěji turisté v rámci kampaně vyrážejí do zoologické zahrady, na Petřínskou rozhlednu nebo Pražský hrad.

Turisté mohou za noci strávené v Praze získat maximálně osm bodů na osobu. Magistrátní agentura Prague City Tourism už v polovině letních prázdnin předpokládá, že všech 315 tisíc bodů, které jsou v kampani k dispozici, se do konce září naplno využijí. Nyní se jich vydává v průměru 3,5 tisíce denně.

Ubytování je levnější

„Asociace hotelů a restaurací České republiky jako partner programu V Praze jako doma vnímá první měsíc této iniciativy velmi pozitivně. Přestože se Praha stále potýká s velmi nízkým počtem návštěvníků ve srovnání s loňským rokem, zvýhodněné vstupné hlavně pro domácí turisty přispělo k oživení hlavního města. Věříme, že hosté, kteří se rozhodnou navštívit Prahu v letním období, se budou vracet i v budoucnu a využijí širokou nabídku kulturních a společenských aktivit, které Praha nabízí,“ uvedl Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR.

V reportáži České televize Stárek upřesnil, že pražské hotely měly v červnu obsazenost devět procent oproti loňskému roku. Některé zareagovaly na situaci tak, že zlevnily o deset až dvacet procent.

Zatímco cena za dvojlůžkový pokoj ve čtyřhvězdičkovém hotelu na jednu noc v hlavním městě se pohybuje nejčastěji od 1400 do 1900 korun, například v Českém Krumlově lidé zaplatí i přes dva tisíce. A je to znát – autor textu v luxusním hotelu v historickém centru jihočeského města strávil noc a nepotkal téměř žádné další ubytované. Hotelová restaurace, bar i vinárna zely prázdnotou. Živo bylo snad jen na zahrádkách okolních podniků.

Nulová kongresová turistika

Centrum Prahy už se také pomalu plní. A nezní tu pouze čeština, vždyť podle hoteliérů do hlavního města se na dovolenou vydává jen zhruba pět procent domácích turistů. Hosté jsou hlavně ze zahraničí, které je dostupné autem – tedy z Německa, Rakouska, Slovenska a částečně i z Polska. Citelné ztráty počítají pražské hotely také kvůli téměř nulové kongresové turistice.

Hotel Alcron, který s dalšími firmami založil nedávno spolek Centrum žije!, se proto snaží orientovat na jinou klientelu. Pro rodiny s dětmi připravil unikátní nabídku speciálních pokojů, které nabízejí dokonalý komfort malého „bytu“ o padesáti metrech čtverečních a dvou koupelnách.