Podle kritiků z řad „zelených“ politiků i starostů okolních obcí a městských částí je však celý projekt nesmyslný, protože Praze přinese jen víc hluku, emisí z letadel i navazující automobilové dopravy a také víc turistů, které metropole v současnosti už prý nepotřebuje.

„Pro naši městskou část bude tato zbytečná stavba likvidační. Letiště se tím posune o víc než kilometr blíž centru a v Nebušicích se nám letadla ocitnou z dnes přijatelné výšky doslova nad hlavou,“ řekl Pražskému deníku nebušický starosta Viktor Komárek (STAN).

Zvýšenou poptávku po osobní letecké dopravě podle starosty Komárka mohou snadno saturovat méně využívaná letiště v Pardubicích, Brně, Ostravě nebo Karlových Varech. Komárek navíc tvrdí, že administrativní povolování stavby může zkomplikovat neexistence kolejového spojení města s letištěm.

Bez železnice nemá letištní dráha smysl

Vizualizace: Pokud bude nová ranvej Letiště Václava Havla v Praze postavena, budou auta kolem areálu muset projíždět v tunelu. Přistávací dráha totiž povede přímo nad silnicí R6 z Prahy do Karlových Varů. Tunel má být bude dlouhý necelých pět set metrů.„Dokud železniční dráha k letišti nevznikne, nemá smysl se jakýmikoliv plány na jeho rozšíření zabývat. Centrum Prahy zároveň drtí neustále rostoucí příliv turistů, kterých je zde třikrát víc jak před dvaceti lety a dvakrát víc než před deseti lety. Dnešní doba je úplně jiná než ta, v které se rozšíření letiště začalo plánovat,“ prohlásil zastupitel Strany zelených z Prahy 6 Petr Píša.

Pražský spolupředseda Zelených Vít Masare pak vyzval magistrátní koalici, aby se k 3100 metrů dlouhé „paralelní dráze“ postavila stejně jako k nové plavební komoře. Tu chce na Smíchově vybudovat stát a Praha proti tomu v létě podala odvolání, které teď řeší ministerstvo zemědělství.

„Hlavní město se přidalo ke klimatickému Paktu starostů a chce své emise skleníkových plynů snižovat. Proto je ale potřeba zastavit nárůst letecké dopravy přes Prahu,“ upozornil Masare.

Hřibova koalice s odpovědí vyčkává

To, jestli se vedení města pokusí vzniku nové ranveje zabránit, je v tuto chvíli neznámé. „K projektu paralelní dráhy bude muset nejprve rada zaujmout společné stanovisko. Zatím tato diskuse neproběhla. Svůj osobní názor sdělím nejprve koaličním partnerům,“ uvedl primátor Zdeněk Hřib (Piráti). Jeho náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly/TOP 09) pak upozornil, že vzhledem k významu stavby ji nemůže Praha sama o sobě „vyškrtnout“ z připravovaného Metropolitního plánu. Upravit by se nejdřív musela nadřazená územní dokumentace na úrovni státu.

Minimálně v osobě dalšího primátorova náměstka Petra Hlubučka (Spojené síly/STAN) ovšem mají odpůrci záměru silného spojence. Hlubuček je totiž zároveň dlouholetým starostou Lysolají, na které by hluková zátěž z druhé ranveje také těžce dopadla.

Konec vedlejší dráhy

Letiště Praha obhajuje paralelní dráhu i tím, že její vznik umožní trvale zavřít vedlejší ranvej, která křižuje tu hlavní, a proto nelze obě používat současně. „Osa vedlejší dráhy vede nad hustě osídlenými částmi Prahy a Kladenska. Její uzavření tak výrazně uleví přibližně 200 tisícům obyvatelům Prahy a Kladna,“ napsala Pražskému deníku mluvčí Letiště Praha Kateřina Pavlíková s dovětkem, že státní firma přispívá na rozvoj nejbližšího okolí letiště kolem 40 milionů korun ročně a v rámci kompenzačních opatření dosud už investovala dalších víc než 600 milionů do protihlukových oken a dveří v sousedních komunitách.