Metropolitní turistická agentura Prague City Tourism (PCT) vytáhla do boje proti takzvaným dezinformačním webům. Městská akciová společnost se připojila k iniciativě NELEŽ a deklarovala tím, že si ohlídá, aby se její reklamní propagace nedostala na internetové stránky se lživým nebo manipulativním obsahem. PCT za on-line inzerci v češtině letos zaplatí kolem 15 milionů korun.

„Chceme vyzvat všechny veřejné zadavatele, aby se k nám přidali a nepodporovali weby, které šíří dezinformace, vyvolávají ve společnosti nestabilitu a manipulují s lidmi,“ říká Jana Adamcová z představenstva PCT.

Výzvu spolku už vyslyšelo několik desítek mediálních i komunikačních agentur a 137 firem. PCT je mezi nimi po ČD Cargo teprve druhým subjektem mimo privátní sféru.

Podle Adamcové má symbolické gesto ochránit solidnost firemní značky a zároveň strhnout lavinu, která by odstřihla dezinformační weby od veřejných příjmů z reklamy. PCT už k následování vyzvala agenturu CzechTourism a společnost Letiště Praha.

Představitelé PCT se ve své iniciativě odvolávají i na legislativní opory v podobě novely zákona o zadávání veřejných zakázek a vznikajícího unijního Aktu o digitálních službách. Oba dokumenty apelují na veřejné instituce, aby byly společensky odpovědné i v komunikaci na internetu.

Bez vědomí inzerentů

Iniciativu NELEŽ založilo loni sedm profesionálů z oblasti kreativního průmyslu a datově analytických společností. Začali přesvědčovat inzerenty, aby ukončili financování dezinformačních webů prostřednictvím reklamy. K tomu totiž může docházet i bez vědomí inzerentů, využívají-li služeb mediálních agentur.

Na seznamu nejtoxičtějších webů doporučených firmám k blokaci reklamy je aktuálně 21 webových stránek. Dohromady mají stovky tisíc čtenářů a měsíční příjem z reklamy se u těch nejčtenějších blíží podle odhadů ke čtvrt milionu korun.

„Spolek NELEŽ usiluje o to, aby se neinzerování na dezinformačních webech stalo etickou normou majitelů nebo ředitelů firem, mana-žerů, pracovníků v reklamních, mediálních a PR agenturách,“ uvedl za NELEŽ Ivan Manolov, podle kterého mezi prvními výzvu vyslyšely velké banky.

Dnes už je součástí iniciativy řada firem, které patří mezi největší on-line inzerenty, například Alza nebo Sazka.

Magistrátní politici projevili vůli k tomu, aby PCT nezůstala ve své snaze osamocena. „Předložím radním návrh, abychom vyzvali i ostat-ní městské organizace, aby se k iniciativě připojily,“ říká radní Hana Třeštíková (Praha sobě).