Manažer realitní skupiny Passerinvest Eduard Forejt uvedl: „Přestože jsem se také v minulosti hojně setkával s lidmi přes videomeetingy, nelze to srovnávat s masivní exkurzí do kuchyní a obýváků kolegů, kterou nyní zažíváme.“

Na Stavebním fóru se svěřil, že jako jeden z mála si i pro práci z domova bere oblek. „Začínám si připadat jako nějaký vyvrhel,“ dodal s nadsázkou.

Řada jiných si ovšem na práci v domácím oblečení z pohodlí gauče zvykla natolik, že návrat do „pracovního normálu“ nevyhlíží s nadšením.

Více času s rodinou

Jak uvádí poradenská firma JLL, před jarním nouzovým stavem téměř polovina zaměstnanců nevyužívala home office vůbec, nebo jako benefit pouze den v měsíci. Do budoucna už ho chce mít téměř každý. Obvykle ale ne každý den.

„Zaměstnanci se spíše přiklánějí k hybridnímu modelu fungování zčásti doma, zčásti v kanceláři. V závislosti na náplni práce, pozici, osobnosti, ale i rodinné situaci se mění preference z hlediska počtu dnů strávených doma,“ vysvětlila Vendula Bláhová, konzultantka JLL.

Podle ní dnes více než dříve platí, že práce není místo, kam chodíme, ale činnost, kterou vykonáváme. Průzkum JLL mezi zaměstnanci firem, kterým poskytuje poradenství, ukázal, že hlavní předností práce z domova je více času stráveného s rodinou, čas na záliby a také individuální práce.

Naopak pokulhává spolupráce s kolegy a klienty či fungování moderních technologií. Motivace k práci z domova a v kanceláři se ukázala zhruba stejná.

Výzva pro obchody

Nakupování přes internet loni zažilo skokový rozmach. Naopak kamenné obchody a nákupní centra tvrdě zasahují protiepidemická opatření.

Poradenská firma CBRE předpokládá, že řada omezení potrvá i v první polovině roku. Obchodní centra závislá na zákaznících, kteří běžně pracují v okolních kancelářských budovách, mají před sebou ještě náročné období.

„Vlastníky center čeká ve spolupráci s nájemci postupné propojování online a off-line nakupování, a to v podobě zavedení výdejních míst či zkvalitňování zákaznického servisu na prodejnách,“ míní analýza CBRE.

Lépe se bude dařit takzvaným retail parkům, pro které jsou typické samostatné vstupy do obchodů přímo z parkoviště. Ty se staly v krizi preferovanou variantou nákupu i díky menší koncentraci lidí ve vnitřních prostorách.

Online výuce neodzvoní

Také část vzdělávání už nejspíš zůstane zabydlená v online prostředí, zejména v případě různých kurzů.

„Online vzdělávání dostane příležitost se stát novým standardem. Ale bude to vyžadovat mnoho úsilí na straně vzdělávacích institucí,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas.

Aby výuka měla smysl, musí být její obsah i technologie precizně připravené. „Jednodušší situace je například ve výuce jazyků. Online jazykové kurzy a konzultace mohou nahradit výuku v učebnách, a umožnit tak větší pohodlí a flexibilitu,“ uzavírá Dvořák.