Developerská firma Trigema dala tento měsíc do prodeje byty ze svého chystaného projektu Nová Nuselská v Praze 4. Několik domů vyroste na místě někdejší nuselské mlékárny uvnitř staré činžovní zástavby, a zaplní tak stávající proluku. Podle ceníku na webových stránkách developera začínají garážová stání na částce 517 tisíc korun. Menší byty lze pořídit samostatně, u větších je přitom dokoupení podzemního parkingu podmínkou.

Lidé věří, že zaparkují venku

Jakkoli to zní překvapivě, garáže v developerských projektech nejdou vždy na dračku. „Někdy bývají v projektech volné, protože lidé šetří a věří, že parkování vyřeší stáním někde venku,“ konstatoval Milan Mlada, spolumajitel ateliéru AGE Project, který projektoval i bytový komplex Nová Nuselská.

Přitom budování podzemních garáží znamená pro developery ve staré zástavbě nemalé finanční náklady a také složitá jednání s majiteli sousedních nemovitostí. Obejít se bez nich však nelze, protože je vyžadují nejen stavební předpisy, ale také velká část klientů. Ti si byt bez místa pro své auto nekoupí. Kvůli tomu zůstává nejen v Nuslích řada starých činžovních domů v dezolátním stavu. V jejich vnitrobloku totiž není dost velký pozemek, aby se pod něj garáže vešly, a tak se realitní investoři zdráhají pustit do generální opravy.

Statisíce za garáže se platí i v novostavbách, které vznikají na zelené louce či dnes častěji v rozlehlých brownfieldech. „Podle lokality, technologie a velikosti stojí od 200 do 400 tisíc korun. Obvykle se stání přikupuje a nezapočítává do ceny bytu. U malometrážních bytů se s nimi většinou nepočítá. Předpokládá se, že byty budou sloužit k pronájmu a nájemce bude využívat veřejnou dopravu,“ popisuje Denisa Višňovská z realitní kanceláře Lexxus.

Těm nejbohatším zaparkují auto řidiči

Opačným extrémem jsou top luxusní rezidence v historickém jádru, u nichž také není nutně vyžadováno garážové stání. Nejbohatší klientela totiž mívá vlastní řidiče, kteří se o zaparkování vozu postarají. Nicméně i na Malé Straně, Starém či Novém Městě lze pořídit luxusní parking. „Ceny se pohybují od jednoho a půl do dvou milionů za jedno místo. Bývají pevnou součástí ceny nemovitosti. Typické je, že každý takový byt má dvě místa, třeba penthousy od rozlohy zhruba 200 metrů čtverečních počítají se třemi i více pakovacími místy,“ vysvětluje Višňovská.

Ne všude ale lze vybudovat podzemní parkoviště přístupné z ulice. Kompromisem pak bývá parkování pomocí zakladačů, kdy jsou na jednom místě dvě auta nad sebou. Výjimkou není ani vyjíždění z garáže s pomocí výtahu.

Právě na autovýtahu postavila část image společnost Pražská správa nemovitostí (PSN) u svého aktuálního projektu Vanguard, který má vzniknout přebudováním někdejšího objektu Microny v Modřanech. Vysoké bytelné stropy někdejší továrny na letecké přístroje umožňují přebudování na loftové byty. PSN nabízí jejich budoucím majitelům luxus v podobě výtahu pro auta, díky němuž zaparkují hned vedle bytu a mohou se už z vozu kochat výhledem do krajiny.