„Cílem je zachovat autobusové nádraží Florenc, zvýšit komfort cestujících zejména s ohledem na usnadnění přestupu na hromadnou dopravu a železnici. Důležitá je integrace nádraží a zlepšení prostupnosti území,“ popsal Pavel Vráblík z představenstva ČSAD Praha holding.

Porota vybere pět týmů

Do 26. dubna mohou týmy architektů, urbanistů, krajinářů a dopravních expertů z celého světa zasílat přihlášky. Odborná porota vybere pět týmů, které se soutěže zúčastní. Tu se podařilo obsadit špičkovými architekty, jako jsou Winy Maas, zakladatel studia MVRDV, nebo nizozemský urbanista Kees Christiaanse, jehož kancelář KCAP se podílela na vzniku HafenCity v Hamburku.

Mezinárodní urbanistická soutěž určí podobu pražské Florence. V porotě zasedne i urbanista Matthew Carmona, zabývající se organizováním soutěží v metropolích, kde je nutné sladit protichůdné zájmy. To je i případ Florence. „Završujeme několikaměsíční práci na formulaci zadání, na kterém se podílelo velké množství lidí z města, jeho částí, zástupců investorů i dalších,“ uvedl radní Petr Hlaváček (TOP 09).

Soutěžní návrhy mají zohlednit schválené projekty v lokalitě. Jsou to rekonstrukce ulic Na Poříčí a Na Florenci, modernizace Masarykova nádraží a dva objekty navržené kanceláří Zaha Hadid Architects, které mají vydaná povolení. Proměna centrální části probíhá zejména v režii společnosti Penta Real Estate.

„Věřím, že workshop na území Florence přiláká špičkové architekty, pro které bude výzvou navrhnout urbanistické řešení pro tu část, kterou Zaha Hadid označila za klíč k rozvoji celého území,“ dodal Petr Palička, výkonný ředitel Penty Real Estate.

Podle organizátora soutěže, kanceláře ONplan, má mezinárodní složení poroty přilákat zkušené odborníky. To s sebou nese i náklady na odměny soutěžícím ve výši téměř 12 milionů korun. Celkové náklady soutěže, které se blíží 20 milionům, budou financovat oba hlavní vlastníci území.

Penta Investments je majitelem společnosti VLM, která je vydavatelem Pražského deníku.