Fantova kavárna volá o pomoc. Peníze na nájem a mzdy vybírá na Hithitu
Historická Fantova kavárna na pražském hlavním nádraží, kterou její nový provozovatel otevřel teprve v polovině loňského roku po pětiletém působení nadnárodního řetězce, bojuje o přežití. Důvodem je covidová epidemie, která má na svědomí úbytek cestujících na „hlaváku“ i nucené uzavření restaurací. K němu opět došlo 18. prosince.
Provozovatelé Fantovy kavárny se nyní snaží získat peníze skrze crowdfundingovou platformu Hithit. „Vaše finanční příspěvky budou použity na zaplacení nájemného a na výplaty zaměstnanců, abychom mohli dále pokračovat,“ píší ve vzkazu případným přispěvatelům. „Celková rekonstrukce do stávající podoby nás stála všechny úspory a my to nyní prostě nechceme vzdát,“ doplňují.
Fantova kavárna se po několikaměsíční pauze otevřela loni v červnu. Novým provozovatelem se stala společnost HS-Ristorante, která provozuje ve Slaném restauraci Hemerkův statek.
Správa železnic nechce snížit nájemné
„Vše vypadalo fantasticky… ale… přišla první vlna koronakrize a my museli slavnostní otevření posunout o tři měsíce, na červen 2020. Hlavní nádraží však nemělo takovou návštěvnost. My to ale nevzdávali. Než přišla druhá vlna a my museli zavřít úplně. Nyní však doslova bojujeme o přežití,“ uvádějí provozovatelé. Cílová částka na Hithitu je 250 tisíc, zatím bylo v polovině týdne vybráno 173 tisíc.
Kavárnu ve zrekonstruovaném středním traktu pod kupolí na místě někdejších pokladen od července 2015 provozoval indický kavárenský řetězec Café Coffee Day. Loni v lednu mu vypršela smlouva a prostory opustil.
Noví provozovatelé se následně snažili navrátit legendární kavárně její staré kouzlo, upravili interiér a snaží se připomínat dílo architekta Josefa Fanty.
Provozovny na hlavním nádraží si mimo jiné stěžují i na nechuť Správy železnic snížit nájemné. Situaci zatím nevyřešilo ani ministerstvo dopravy. Zatímco letiště nebo některá autobusová nádraží přešla plně na nájemné počítané z obratu, Správa železnic trvá na původně dohodnutých částkách. Podle zdrojů z nádraží tak jsou některé provozovny před krachem.