Původní úlevu schválilo ještě bývalé vedení Prahy, které tím chtělo podpořit vozidla s alternativním pohonem. „Zvolené řešení se v praxi ukazuje jako značně nešťastné a přináší s sebou řadu negativních doprovodných jevů,“ uvádí materiál pro pondělní jednání radních.

Velkorysá podpora pro hybridy, které často produkují více emisí než menší auta čistě na spalovací motory, přerostla Praze přes hlavu. Jak kvůli zátěži úředníků, tak i zabírajícím místem pro skutečné rezidenty. Hybridní vozidla se poměrně rychle rozšířila, některé automobilky na parkování téměř zdarma postavily i svůj marketing. Pro občany i firmy šlo o výraznou úsporu. Například pro firmu může stát parkování až 36 tisíc ročně, takto platí jen stovku. Rezidenti vlastnící benzinové auto či diesel platí ročně 1200 korun.

„V současné době je stav bohužel takový, že nárok na zvýhodněné parkovací oprávnění mají i ty hybridní automobily, jejichž emise CO2 jsou vyšší (v některých případech výrazně, i o desítky procent) než emise automobilů s jinými druhy alternativních pohonů (zejména CNG), a v poslední době dokonce i než emise řady automobilů s moderními 'klasickými' spalovacími motory,“ uvádí se ve zprávě. Měsíčně úředníci registrují kolem 400 aut na povolení na zlevněné parkování.

Férovější podmínky

Konec těchto výhod ovšem bude postupný: dnes stačí jakémukoliv majiteli hybridního auta, aby si vyřídil povolení a zaplatil stokorunu a může parkovat v placených zónách v Praze neomezeně. Nově si budou moci rezidenti a abonenti toto povolení prodloužit třikrát, tedy o tři roky. Platnost bude omezena na městskou část, kde mají místo trvalého pobytu nebo sídlo či provozovnu. Ostatní si budou moci parkovací oprávnění prodloužit jen na jeden rok a mohou si vybrat městskou část, kde jim bude platit.

Podle schválené změny, u které zatím není jasné zahájení její platnosti, naopak odpadne části majitelů elektromobilů papírování: Praha automaticky uzná elektromobily, kteří si nechají udělat speciální registrační značku začínající EL (o tu je možné žádat od pondělí 1. dubna). Jejich majitelé a provozovatelé tedy již nebudou muset žádat magistrát o vystavení nebo prodloužení zvýhodněného parkovacího oprávnění. Na magistrát budou muset majitelé hybridů s emisemi do 50 g/km.

Primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) pro Pražský deník novinku okomentoval. „Nová pravidla přinesou férovější podmínky a také sjednotíme pražský systém se státním,“ uvedl Scheinherr. V Praze v současnosti jezdí přes 1200 elektromobilů z celkového počtu více než 2000 vozidel na elektřinu registrovaných v ČR. Nejrozšířenějšími modely jsou VW eGolf, Nissan Leaf nebo BMW i3. Elektromobily nabízí i značky Hyundai, Kia nebo Renault. První elektrická Škoda vyjede na konci letošního roku.