Za velkou šanci, ale také riziko, proti kterému bylo letošní jaro jen rozcvičkou, označilo nadcházející advent přes tři čtvrtiny online obchodníků oslovených v rámci průzkumu společnosti MallPay. Už méně zajedno byly její partnerské e-shopy v tom, jak moc budou lidé utrácet.

Tesco Eden v pražských Vršovicích zřídilo koridor pro případné fronty související s omezením počtu nakupujících - 18. 11. 2020.
Malé, nebo žádné. Obchody i zákazníci zvládají omezení bez větších front

Zhruba 55 procent odhaduje, že zákazníci letos u nich utratí více nebo výrazně více než v loňském roce. Podobnou útratu očekává 15 procent. Pětina e-shopů kalkuluje s tím, že letos budou mít lidé hlouběji do kapsy, desetina dokonce počítá s výrazným propadem příjmů.

Bude na rozhazování?

Průzkum týkající se vánočních útrat dělal i poskytovatel půjček, firma Fair Credit. Polovina Čechů podle něj předpokládá nižší výdaje v důsledku omezení nákupů v kamenných prodejnách, stejně tak polovina omezí výdaje kvůli dopadu pandemie na rodinný rozpočet.

Pokud jde o konkrétní výši útrat, plánuje polovina Čechů utratit do pěti tisíc korun. Třetina se chce vejít do deseti tisíc. Jen jedenáct procent respondentů uvedlo, že za letošní Vánoce vydá 10 až 15 tisíc korun.

Donáška nákupu do auta. Ilustrační foto.
Bitva o výši nájemného v obchodních centrech začala

Z toho, zda se kvůli vysoké poptávce podaří dopravit dárky ze skladů včas k vánočnímu stromku, mají obavy velké i menší internetové obchody.

„Frekvence nákupů stoupne, což může být v kombinaci s nedostatkem pracovních sil nebezpečný mix pro celou logistiku a potenciálně roztočit spirálu zpožděných a následně odřeknutých nákupů, které se v minulé sezoně takřka všem hráčům podařilo zabránit,“ popisuje jednatel MallPay Adam Kolesa.

Dobírka je risk

E-shopy se také připravují na boj s nevyzvednutými zásilkami, jejichž počet byl v době jarní karantény vysoce nadprůměrný. Negativní zkušenost s vyexpedovaným, avšak nezaplaceným zbožím má z druhé vlny přibližně 60 internetových obchodů.

„Změn v online je také kvůli koronaviru tolik, že se e-shopy nebojí výrazným způsobem zrevidovat například platební metody. Dobírka byla dlouho nedotknutelná, nyní se jí ale zbavuje stále více obchodníků a hledá za ni náhrady. To nahrává odložené platbě, která na jedné straně okamžitě zaplatí za zboží, na druhé dá zákazníkovi stejný komfort jako platba při převzetí či dobírka,“ míní Kolesa.

Do centra Prahy vyjela nákladní elektrokola. Hlavní město otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek.
OBRAZEM: V metropoli otevřelo první cyklodepo pro rozvoz zásilek

Problém s logistikou se dle majitele a generálního ředitele asistenční služby DoDo Michala Menšíka dotkne hlavně malých a středních e-shopů bez vlastních flotil.

„Pro ně se může stát pastí malé množství objednávek, které jim nezajistí prioritu u velkých doručovatelů. Závislost na balíkovkách může být kamenem úrazu, protože právě ty se nejspíše nebudou stíhat doručovat. Je jisté, že jejich depa budou přehlcená a jakýkoli přepravní objem nad rámec garance bude pro e-shopy velmi drahý,“ líčí Menšík.

Mezi nákupními centry uzavřenými po vládních zákazech v souvislosti s koronavirem otevřela 11. května 2020 i Smetanova obchodní galerie v centru Vsetína.
Dusí nás vysoké nájmy, pláčou obchodníci. Firmy zakládají e-shopy