Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dusící se Praze chybějí P+R parkoviště

Praha - Nových záchytných parkovišť se hlavní město dočká až se stavbou prodloužení metra trasy A do Motola. Stavba je poměrně drahá, vyjde na miliony korun. Některá z těch, která jsou už k dispozici, ale řidiči téměř nevyužívají.

13.7.2009
SDÍLEJ:

ZAPARKUJ A JEĎ. Jedno z řešení pro město ucpané automobily. Některá záchytná parkoviště jsou přeplněná, jiná řidiči ignorují.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Cesta do centra Prahy. To je zlý sen mnoha řidičů. Ucpané silnice, dlouhé kolony a nakonec to nejhorší, kde zaparkovat. Buď jsou ulice zcela obsazené, anebo řidič vůbec zastavit nemůže, protože jsou místa vyhrazená pouze rezidentům.

I proto je mnohem lepší autem do centra pokud možno vůbec nejezdit a nechat svoje vozidlo na záchytném parkovišti. Jenže i ta jsou velmi často bez jediného volného místa, a tak Pražané a lidé, kteří do hlavního města přijíždějí, volají po stavbě dalších takzvaných parkovišť P+R (park and ride), tedy zaparkuj a jeď.

„Přijíždím do Prahy za prací od Černého Mostu. Pokud je to možné, zajedu na jedno ze dvou záchytných parkovišť a do centra pak jedu metrem, je to pohodlné a rychlé. Jenže velmi často se mi stane, že už jsou obě parkoviště plná. Pak nezbývá, než složitě hledat místo k zaparkování někde jinde, což mě vždy zdrží,“ popsal Jiří Krbeček, který by uvítal větší kapacitu nebo nová P+R parkoviště.

NověMotol a Dlouhá Míle

V současné době Praha disponuje celkem 17 záchytnými parkovišti systému P+R, která dohromady poskytují bezmála 3100 míst.

#nahled|https://g.denik.cz/63/a8/info_parkandride_denik_flash_big.jpg|https://g.denik.cz/63/a8/info_parkandride.jpg|Pražská záchytná parkoviště#

„Máme dlouhodobou strategii. Parkoviště rozhodně není možné postavit kdekoli. Musí mít samozřejmě návaznost na městskou hromadnou dopravu, jinak by je lidé nevyužívali. S novými záchytnými parkovišti se tak nyní počítá v souvislosti se stavbou prodloužení metra A. Plánujeme je tak například v Motole či na Dlouhé Míli,“ sdělil Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací (TSK), která tato pražská parkoviště spravuje.

TSK také dlouhodobě usilovala o stavbu třetího P+R parkoviště na Zličíně. „Zde bychom opravdu chtěli kapacitu rozšířit, ale zatím jsme naráželi na nejrůznější překážky, které stavbu neumožnily,“ pokračoval mluvčí Mrázek.

Některá zejí prázdnotou

Ovšem zdaleka ne všechna místa, kde lze odstavit automobil, jsou každý den zcela naplněna. Řidiči se zatím nenaučili využívat parkoviště u metra v Letňanech, kde bylo například minulý pátek dopoledne kolem 11 hodin volných 266 míst z celkových 614. „Na tuto lokalitu se ještě lidé tolik nenaučili. Dalším podobným místem jsou Běchovice, které také nejsou moc využívané. Zde je návaznost na vlakové spoje, které cestující odvezou do centra města. Proto připravujeme s Českými dráhami nějaký způsob propagace,“ zmínil Mrázek.

Pravým opakem, kde se kvůli obsazenosti naopak na mnoho řidičů vůbec nedostane a musejí proto zaparkovat jinde, jsou již zmíněný Zličín či Černý Most, dále pak také Ládví nebo Opatov.

Luxus za 10 korun

Problém se stavbou dalších parkovišť je mimo jiné také v tom, že jejich stavba je velmi nákladná a pohybuje se v milionových částkách.

Největší výhodou záchytných parkovišť je to, že nabízejí ekonomičtější a zpravidla i časově přijatelnější cestu do centra a střední části města. „Parkoviště P + R jsou oplocená, hlídaná. V provozu jsou od 4 hodin ráno do zhruba jedné hodiny v noci, respektive do ukončení provozu metra,“ informovalo tiskové oddělení magistrátu hlavního města.

Cena za jeden den stání je 10 korun. „Měsíčně je to tak pro mě většinou 200 korun navíc, což za parkování, navíc na hlídaném parkovišti, je velmi příjemná cena,“ doplnil Jiří Krbeček. Každé P+R parkoviště má totiž svého správce, který na vozidla dohlíží.

Kromě zmíněných lokalit pak mohou řidiči využít v Praze také další velkokapacitní parkoviště, která už ale nepatří do systému P+R. Jedná se například o Centrum Chodov, které nabízí zhruba 1600 míst.

Na okraji metropole mohou své kolo odstavit i cyklisté

Na kole po Praze v plném provozu. V hlavním městě je to sice pro stále více cyklistů zcela běžná věc, přesto je většina těch, kteří se na jízdním kole na silnice do města neodváží. Přesto ale odmítají nasednout do auta a zůstávají věrni kolu.

I pro ně jsou určená parkoviště P+R, kde mohou odstavit svůj bicykl a pokračovat dále do města městskou hromadnou dopravou.

Zatím málo známá služba B+R

„Doplňkovou službou na všech záchytných parkovištích P+R je také takzvané služba B+R (bike and ride), což je možnost bezplatného odstavení jízdního kola,“ potvrdil Tomáš Mrázek, mluvčí Technické správy komunikací (TSK). Správce záchytného parkoviště vydá cyklistovi kontrolní kartu oproti záloze ve výši 20 korun. Jízdní kolo je pak majiteli vydáno, když se prokáže kontrolní kartou.

Lidé by si ale měli dávat pozor a své kolo by neměli na parkovišti nechat přes noc. Cyklista, který nechá kolo na parkovišti mimo provozní dobu, tedy v noci od jedné do čtyř hodin, zaplatí 100 korun. Protože je odstavení a hlídání kol na parkovištích P+R bezplatné, nelze uplatnit pro cyklisty slevu na zpáteční jízdenky v MHD, jakou mohou běžně využít řidiči aut.

Na každém z odstavných parkovišť je zatím jeden stojánek pro pět kol, s výjimkou Zličína I, kde je stojan pro deset kol. V případě zvýšeného zájmu je město v budoucnu připraveno umístit na parkoviště další stojany.

Jasné podmínky platí pro všechny

Kromě cyklistů musejí na parkovištích P+R splňovat dané podmínky samozřejmě i řidiči aut. Také pro ně platí, že za nevyzvednutý automobil budou muset uhradit částku 100 korun.

Vybraná záchytná parkoviště jsou zahrnuta do systému Pražské integrované dopravy (PID). V současné době jsou to parkoviště Skalka I a II, Zličín I a II, Nové Butovice, Opatov, Chodov, Ládví, Rajská zahrada, Palmovka, Černý Most I a II, Radotín, Nádraží Holešovice, Běchovice a Depo Hostivař.

Téměř všechna záchytná parkoviště jsou záměrně zřízena u stanic metra, aby řidič mohl pohodlně a rychle cestovat do centra města. U metra ale neleží P+R Radotín a Běchovice.

Autor: Lukáš Marek

13.7.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Celkem na úseku dálnice D6 bouralo 42 aut.
AKTUALIZOVÁNO
41

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení