Právě tento model se také loni na jaře stal jubilejní třičtvrtěmiliontou škodovkou vyrobenou v Rusku. Auta českého střihu si tam získala velkou oblibu zákazníků – a škodovky se tam rovněž vyrábějí: od roku 2009 v závodě v Kaluze; v roce 2012 pak byla spuštěna produkce i v druhém závodě v Nižném Novgorodu. Nynější situaci, kdy Rusko sklízí odsouzení a sankce za vojenské napadení sousední Ukrajiny, sledují v sídle automobilky v Mladé Boleslavi s velkými obavami a znepokojením. Deníku to ve čtvrtek řekla mluvčí Škody Auto Martina Špittová.

„Automobilka doufá v rychlé zastavení nepřátelských akcí a návrat k diplomacii. Jsme přesvědčeni, že k udržitelnému řešení konfliktu může dojít pouze na základě mezinárodního práva,“ tlumočila oficiální stanovisko firmy.

„Velikost dopadu na naše obchodní aktivity v dotčených zemích průběžně zjišťuje krizový tým,“ konstatovala. S dodatkem, že citlivé téma nyní podrobněji komentovat nemůže. „Co se týče veškeré činnosti v místě dění, je bezpečnost a integrita našich zaměstnanců naší nejvyšší prioritou,“ doplnila pouze.

Ilustrační foto.
Boleslav vyhlašuje materiální sbírku, nabízí i ubytování válečným uprchlíkům

Výrobu vozů přímo v regionu jejich prodeje si automobilka v minulosti pochvalovala: samé plusy. Podle Škody Auto to umožnilo snížit náklady, ale i dodržet krátké dodací lhůty a rychle reagovat na měnící se požadavky tamních odběratelů.

Důležitý trh

S tím, že ruský trh se jevil důležitý – značka Škoda na něm dokázala získat podíl blížící se sedmi procentům – a lokální výrobu manažeři považovali za jeden ze stěžejních pilířů pro působení na něm.

Navíc mladoboleslavská automobilka převzala v rámci koncernu Volkswagen odpovědnost za řízení trhů právě v Rusku a okolních zemích.

Automobilka Škoda Auto. Ilustrační foto.
Vyjednávání skončilo. Zaměstnancům Škoda Auto vzrostou mzdy o 2 tisíce

Výrobní závod v Kaluze se v poslední době specializoval na produkci modelu Rapid, modernizovaného a přizpůsobeného požadavkům ruských zákazníků; v partnerském závodě v Nižném Novgorodu se zaměřili na produkci modelů Karoq, Kodiaq a čtvrté generace modelu Octavia. Osvědčila se mimo jiné montáž karoqů z dílů dodávaných v rámci takzvaných CKD sad (Completely-Knocked-Down).