"Zařazení většího rodinného dárku, například televizoru, do nákupního koše pak výdaje za dárky pod stromeček navýší na 20.000 korun," uvedl na dnešním setkání s novináři Zboží.cz Milan Šmíd.

Pro stanovení nákupního koše běžné rodiny společnost rozdělila dárky do tří kategorií podle jejich hodnoty. Mezi drobné dárky patří například počítačové a deskové hry či balení vitamínů. Cena každé této položky je však značně odlišná a záleží na tom, kolik lidí chce za jaký dárek vynaložit peněz.

Například v případě počítačových her lidé podle internetového vyhledávače nejčastěji shánějí hry do 299 korun, které hledá 47 procent lidí. Počítačové hry do 400 korun pod stromeček kupuje 28 procent lidí, do 700 korun 11 procent a nejdražší do 900 Kč přiláká 14 procent kupujících.

Mezi středně velké dárky pak společnost zahrnula například kuchyňské roboty, náušnice, dámské parfémy a pánské hodinky. Ceny parfémů přitom rozdělila do cenových pásem od 499 korun do tisíce korun. Na rozdíl od počítačových her ale u tohoto sortimentu zboží sahá větší část zákazníků po dražších variantách, například parfém v té nejdražší variantě na Vánoce pořídí téměř třetina všech nakupujících.

Nejdražší kategorii představuje elektronika, zastoupená tabletem, notebookem, televizí a herní konzolí. U notebooku je z hlediska četnosti prodeje nejvíce zastoupená nejlevnější skupina do 10.000 korun, kterou preferuje téměř 60 procent kupujících. Naopak notebook s cenou 30.000 korun pořídí jako dárek k Vánocům jen každý 20. člověk, který se o nákup tohoto zboží zajímá.

Výše uvedených 11.000 korun za dárky přitom podle Šmída představují střízlivou variantu, existují totiž rodiny, které za Vánoce utratí dvoj- až trojnásobek. To pak mnohonásobně přesahuje čísla, která lidé před samotnými svátky za dárky plánují utratit. Vloni například agentura STEM/MARK uvedla, že lidé za vánoční dárky, výzdobu, jídlo a stromeček plánují v průměru utratit zhruba 7700 korun.