Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí za opravu Negrelliho viaduktu o 283 milionů víc, než se původně počítalo. Důvodem rapidního zdražení je horší stav mostu, než předpokládala projektová dokumentace.

Zdražení vyplývá ze tří dodatků, které SŽDC zveřejnila v registru smluv. Celková cena za rekonstrukci se vyšplhala na 1,328 miliardy korun bez DPH. Původně vysoutěžené náklady byly vyčísleny na 1,045 miliardy korun. Hodnota zakázky tak stoupla o 27 procent. 

Poničené a zchátralé oblouky

„Jedná se především o práce prováděné na základě výsledků dodatečného stavebně technického průzkumu, provedeného Kloknerovým ústavem ČVUT, který mohl být zahájen až po odkrytí konstrukce mostu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Podle něj největší objem tvoří snesení a nová výstavba celkem sedmi kleneb. Čtyři z nich jsou na Florenci, dvě v Křižíkově ulici a jedna u Pobřežní ulice. 

„U nich byly zjištěny poruchy v takovém rozsahu, který vylučuje jejich sanaci, a proto musí být znovu vybudovány,“ dodal Tesař. Oblouků je celkem 100. Každá klenba byla odhalena až na rub a očištěna, aby se mohla provést diagnostika.

Místo pro kavárnu, galerii i knihovnu

Zakázku získalo sdružení firem Hochtief, Strabag Rail a Avers. Podle SŽDC se sice projekt prodraží, termín odevzdání stavby k 30. červnu 2020 ale zůstává stejný. Po dokončení rekonstrukce chce Praha využít prostory v obloucích mostu. 

Město už schválilo studii, která celou oblast řeší komplexně. V obloucích by mohl být například klub pro důchodce, galerie, bistro, dílny nebo třeba i pobočka městské knihovny. 

Historie mostu
→Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem v Česku, měří 1,1 kilometru.
→Postaven byl před 160 lety, zásadní opravou od té doby nikdy neprošel. 
→Až do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy. 
→Je zapsán ve Státním seznamu nemovitých kulturních památek. 
→Památková ochrana přináší i některé problémy: například most je relativně úzký pro dvoukolejnou trať, a tak po něm nebude možné jezdit rychleji než šedesátikilometrovou rychlostí.