Při výběru školní výbavy jde u 56 procent rodin o domluvu mezi rodiči a dětmi. Rodiče hledí zejména na funkčnost, kvalitu a cenu. Děti na rozdíl od rodičů sledují i vzhled a design. Nejpopulárnějšími motivy jsou letos postavy z animovaných filmů pro děti - Ledové království či Hledá se Dory.

"Výrobci oproti minulým letům čím dál tím více zařazují obaly a jiné příslušenství pro tablety a mobilní telefony, stylusy atp. Výroba také reaguje na oblíbené seriály. Každým rokem je více a více patrný důraz na 'ergonomii' a zdravotní nezávadnost," uvedl zakladatel on-line prodejce psacích potřeb penShop.cz Michal Vacík.

Stále oblíbenější jsou mezi školáky speciální svačinové boxy

Není tak třeba svačinu balit do igelitových sáčků. Rodiče ze školních potřeb nejdříve pořizují především dražší položky jako jsou školní aktovky, tašky nebo penály. "V případě aktovek sledují jejich celkovou funkčnost. Zajímají se, zda má aktovka anatomicky tvarovaná záda, různé bezpečnostní prvky a jaká je její celková hmotnost," dodala Pavla Hobíková z Globusu.

Před začátkem školního roku rostou také prodeje některé elektroniky. Řetězec Expert Elektro s koncem prázdnin eviduje patnáctiprocentní růst zájmu o notebooky a chytré telefony. "Mezi školáky již nejsou tablety tolik oblíbené jako v minulosti," uvedl ředitel nákupu společnosti Ladislav Pospíšil. Až o polovinu stoupají prodeje příslušenství jako jsou ochranné fólie a kryty na telefony.

Rodiče nakupují školní pomůcky i na internetu

"V období konce prázdnin, tedy v srpnu a začátkem září, zaznamenáváme každý rok až trojnásobný zájem o vybavení potřebné pro školáky - batohy, sady pomůcek, svačinové obaly, obaly na sešity a podobně," uvedla Alexandra Čermáková ze srovnávače cen Heureka.cz.

Trendem jsou podle ní různé aplikace, které si školáci stahují do mobilních telefonů - od speciálních kalkulaček, převodníků jednotek nebo chemických tabulek.

Podle údajů Globusu je nejsilnější poptávka po školních potřebách v první školní den, kdy dostanou děti ve škole přesný seznam věcí, které budou v průběhu roku potřebovat. Prodeje 1. září stoupají až o 80 procent ve srovnání s předchozími dny.