„Schopnost vymoci pohledávky se meziročně snižuje," konstatoval Jiří Štábl z centrály dopravního podniku. „Například v roce 2014 se dařilo vymoci 30,1 procenta písemně uložených pokut," upozornil s tím, že zmiňovaných 17 městských firem eviduje za loňský rok pohledávky dosahující téměř 606 milionů korun – zatímco předloni to byli přes 591 milionů a o rok dříve 580. Je tedy zřejmé, že částky stoupají. Za součet těchto cifer – 1,8 miliardy – by se již dalo pořídit 380 autobusů!

Situace se bude ještě horšit kvůli chystaným opatřením

Předseda Sdružení dopravních podniků ČR Michal Kraus vidí problém v právních předpisech – „humanizace exekucí" a „ochrana dlužníka" prý vedou k poklesu vymahatelnosti pohledávek. „Zákon nám bohužel nedává velkou oporu ve vymáhání pohledávek, a proto se nám daří získat jen malou část z uložených pokut," konstatoval Kraus. Pro řešení by prý nebylo třeba chodit daleko: stačilo by se inspirovat v Německu, kde je opakovaná jízda načerno klasifikována jako trestný čin.

Nic takového se ovšem nechytá. Výkonný ředitel sdružení dopravních podniků Antonín Macháček se obává, že situace se naopak ještě bude horšit chystanými opatřeními jako jsou teritorialita exekutorů (kdy se exekuce se řídí bydlištěm dlužníka), placení záloh exekutorům (které zůstanou nevratné i v případě neúspěšnosti exekuce) nebo zastavení exekuce po dvou letech v případě její neúspěšnosti.