„Jde o dnes nevyužívané plochy, na nichž by mělo vyrůst obchodně- administrativní centrum a v souladu s územním plánem hlavního města Prahy také zelené plochy a komunikace, které by mimo jiné logicky propojily lokalitu Masarykova nádraží a Florence za magistrálou," uvedl předseda dozorčí rady a náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

Stavební práce plánuje společnost Penta zahájit na konci příštího roku. Celý projekt by pak měl být hotový do osmi let, uvedla ve středu v tiskové zprávě.

Penta má na tyto pozemky drah předkupní právo na základě smlouvy z roku 2004. Smlouva také určuje způsob, jakým se stanoví konečná cena, kterou Penta drahám za pozemky zaplatí. Dopravce podle ní bude mít nárok na částku 7200 korun za čtvereční metr budoucích kancelářských a obchodních ploch. Cena se tak neodvíjí od rozsahu zastavěného pozemku, ale od podlažní plochy budoucích administrativních budov, které umožní magistrát na pozemcích stavět.

Atraktivní lokalita

„Rozvíjející se lokalita Masarykova nádraží je pro kancelářské uživatele velmi atraktivní. Již teď registrujeme poptávky od klientů, kteří měli zájem o objekt Florentinum a novou výstavbu na sousedícím pozemku by tedy uvítali. S rekonstrukcí Masarykova nádraží a jeho okolí se centrum rozšíří směrem ke Karlínu a dojde tím k docela zajímavému propojení i z urbanistického hlediska," řekla vedoucí kancelářského týmu poradenské firmy Cushman & Wakefield Radka Novak.

Penta chce v rámci projektu Masaryk Station Development vybudovat za miliardy korun takzvaný Central Business District. Přirovnává ho k londýnské City. Stavět by se mělo ve třech lokalitách v okolí nádraží. První blok budov by měl podle plánů vzniknout v ulici Na Florenci naproti obchodnímu centru Florentinum, které společnost dokončila v roce 2013.

Už v polovině minulého roku společnost požádala o posouzení dopadu prvního stavebního projektu na Masarykově nádraží na životní prostředí (proces EIA). Podle dokumentu v databázi EIA chce investor postavit jako jednu z prvních budovu s šesti až osmi nadzemními podlažími. Pod zemí by měla být další dvě až tři podlaží, která mají sloužit jako parkoviště až pro 226 aut. Na střeše mají být terasy.

Jen začátek

Současných 10.000 metrů čtverečních je jen začátkem. Penta chce od drah odkoupit pozemky přesahující plochu 22.000 metrů čtverečních. Kromě lokality podél ulice Na Florenci pak ještě pozemky na opačné straně magistrály a také pozemky sousedící s nedalekým areálem České pošty. Celkem jde o prodej pozemků za zhruba 600 milionů korun. S předběžným prodejem obou zmíněných pozemků ve středu dozorčí rada ČD také souhlasila.

Součástí dohody je podle developerské společnosti i oprava nádražní budovy na Masarykově nádraží, do které se Penta zavázala investovat 135 milionů korun. Už v roce 2011 společnost opravila za 60 milionů korun zastřešení příjezdové haly na nádraží. Dráhy do budoucna počítají s převodem i tohoto nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím ale není právě kvůli nedořešenému prodeji pozemků v první vlně převodu nádražních budov zahrnuto.