Oficiálním záměrem investora je „modernizace přístavu, která spočívá ve vybudování zázemí souvisejícího s provozem přístavu, zajištěním servisu a služeb“. Podle spolků se však jedná jen o zastírací manévr, po němž má následovat výstavba luxusních bytů u Vltavy.

„Kontroverzní developer České přístavy předložil Praze 5 návrh na změnu územního plánu, aby mohl zastavět Císařskou louku a okolí Smíchovského přístavu. To je ta samá společnost, která už zastavěla Holešovický přístav,“ napsal redakci Jan Skalický, předseda spolku Císařská louka pro všechny. Projekt, který vyvolává obavy, totiž zahrnuje výstavbu zhruba 300 metrů dlouhé pětipodlažní budovy.

Jednání o zrychlené změně je prozatím odloženo

Autorem studie Smíchovského přístavu, zpracované pro České přístavy, je architektonický Atelier 8000. Ten před pár lety rovněž zpracoval pro Prahu 5 objemovou studii smíchovského nábřeží, od mostu Legií až po Zlíchov.

Výbor pro územní rozvoj Prahy 5 loni v prosinci jednání o zrychlené změně územního plánu odložil s tím, že o záměru aktuálně jednají pražský radní pro uzemní rozvoj Petr Hlaváček (TOP 09) a Institut plánování a rozvoje (IPR).

„Záměr počítá v současné podobě maximálně se služebními byty. Koncem ledna však ještě bude představena upravená studie s detailnějšími informacemi,“ informoval mluvčí IPR Marek Vácha. Institutu se zamlouvá, že projekt Českých přístavů zahrnuje cyklostezku, která by měla vést středem ostrova, a také počítá se zachováním volné přírody v severní části ostrova.

Pozemky leží v záplavovém území

Firma České přístavy svůj projekt zatím veřejně nepředstavila. Popírá však, že by chtěla na Císařské louce stavět byty. Sama ani není developerem. V holešovické marině v Praze 7, kde na jejích pozemcích vyrostl bytový komplex, byla developerem izraelská skupina Lighthouse.

„Společnost spolupracuje se skupinou Lighthouse na vizi dalšího rozvoje a investic do pozemků, které tvoří smíchovský přístav a které jsou součástí rozvojového území Praha Smíchov jih. Pozemky na Císařské louce leží v záplavovém území, které neumožňuje další stavební rozvoj,“ informují České přístavy.

Luxusní hausbóty zůstaly jen na papíře

Myšlenka vybudovat tady rezidence pro movitou klientelu ovšem není u Českých přístavů ničím novým. Před deseti lety firma chystala developerský projekt bydlení na vodě, když chtěla přestavět osmnáct remorkérů, kotvících tehdy na vrakovišti v holešovickém přístavu, na luxusní hausbóty.

Ty měly sídlit také v libeňské zátoce nebo právě u Císařské louky. Cena obytné lodě se měla pohybovat kolem 20 milionů korun. Nápad zůstal nakonec na papíře.