Lidé se nedočkají ani v případě, že developer samoobsluhu v rámci projektu sliboval, či byl dokonce ochoten ji postavit. Řetězec, který by obchod koupil či provozoval, se totiž ani za několik let nenašel.

„Někdy je docela těžké dostat se domů. Na ulici bývá zaparkováno i několik dodávek rozvážejících nákupy, kterým se obtížně vyhýbá,“ popisuje pan Jiří situaci poblíž někdejšího modřanského cukrovaru, kde developeři postavili hned několik projektů a další chystají.

Obchodní centra na Chodově, Černém Mostě a Metropole Zličín prošla před svým znovuotevřením 11. května 2020 důkladnou dezinfekcí.
Ospalost po koronaviru. Obchodní centra v metropoli zejí prázdnotou

Podobná situace se zásobováním je v Uhříněvsi, kde se tisícovky nových obyvatel až letos dočkaly otevření prvního supermarketu. To v projektu na Třebešíně v Praze 10 na něj i po několikáté dostavěné etapě navzdory příslibu developera stále čekají.

Jeden z řady developerů, kteří staví v okolí stanice metra Kolbenova, přišel s řešením, které má lidem z novostaveb ulehčit zásobování domácnosti. „Obyvatelům první etapy čtvrti Emila Kolbena jsme ve spolupráci s online supermarketem umístili v jednom z bytových domů takzvaný Rohlík Point. Do chlazeného boxu v suterénu si mohou nechat doručit kdykoli nákup. Do 180 minut od objednávky ho mají připravený, nákup tam počká až osm hodin,“ popisuje Lukáš Maděra, ředitel prodeje firmy Skanska Reality.

Prázdné obchody v přízemí

Výdejní boxy jsou zatím doménou velkých kancelářských a obchodních center a některé z těch neveřejných bývají umístěné přímo ve firmách. Bytový dům ve Vysočanech je však zatím novinkou na rezidenčním trhu. Pointy se v době karantény objevily také v několika domech pro seniory. Příbuzní tak mohli své seniory zásobovat věcmi denní potřeby. „Zavážíme třikrát za den a nemusíme jezdit s každým jednotlivým nákupem. Lidé nemusí čekat doma, ale nákup si vyzvednou třeba po příchodu z práce,“ popisuje Michaela Jánošková z Rohlik.cz.

Slavnostní otevření obchodní pasáže Churchill proběhlo 4. května 2020 v Praze.
OBRAZEM: Drážní areál se proměnil v obchodní pasáž

Skanska Reality přesto doufá, že se jí pro druhou etapu jejího vysočanského projektu podaří sehnat kupce pro několik menších obchodů či jednu větší prodejnu. „Jelikož v lokalitě vznikne v blízké době nová rezidenční čtvrť, předpokládáme, že o komerční prostory nabízející potraviny bude zájem,“ říká Vladimír Fialka, vedoucí projektu Skansky.

Problémy bývají i se zaplňováním obchodních jednotek v přízemí domů, nikoli jen těch plánovaných samostatně stojících. Někdy je pro obchodníky obtížné splnit všechny hygienické a další normy, obyvatelé domů si zase stěžují, že zásobování a provoz většího obchodu jim snižuje komfort bydlení.

Bydlení v Lupáčově ulici na Žižkově. Ilustrační foto.
Sám sobě developerem? Praha plánuje řešit krizi bydlení principem „baugruppe“