„Jsme na začátku. Máme v kolech RFID čipy, a kola by tak šlo jednoduše odemknout přiložením Lítačky,“ řekl Tomáš Karpov, provozní ředitel Nextbike. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr potvrdil, že se úvahami o takovém propojení zabývají. Jednání se zatím netýkají obchodního modelu, ale samotného technického propojení.

Impuls pro jednání přišel od Ropidu, který má pilotní projekt podpory bikesharingu zajišťovat. Nemá jít o řešení šité na míru jediné firmě, ale otevřený trh a kdokoli z firem v oboru s technickými možnostmi by měl mít možnost zúčastnit se takového pilotního projektu.

Možný průlom

Pokud by jednání o pilotním provozu dopadla úspěšně, šlo by o průlom v chápání sdílených kol v Česku. „Dosud jsme u dopravních podniků vnímáni spíše jako jejich konkurence. Zkušenosti ze světa přitom ukazují, že kola jsou skvělým doplňkem a prodlouženou rukou MHD, zejména mimo špičku,“ dodal Karpov.

Nextbike působí v Česku již ve 23 městech. V Praze také, ale ne ve všech městských částí. „Liší se velmi přístup, někde nás chtějí, jiné se striktně sdíleným kolům bohužel brání,“ dodal.