Od dubna ve vybraných pilotních místech totiž vláda spustila projekt Czech Point, neboli Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál. Jeho cílem je usnadnit podnikatelům a občanům styk s úřady a zjednodušit cestu potřebného dokumentu k žadateli. Zatím by zájemci měli na Czech Pointech získat ověřený výpis ze tří registrů: katastru nemovitostí, obchodního a živnostenského rejstříku.

Do budoucna služby rozšíří též výpisy z trestního rejstříku. „Zjednodušení byrokratických postupů a snížení administrativní zátěže podnikatelů patří k dlouhodobým požadavkům Hospodářské komory. Projekt Czech Point k naplňování těchto cílů směřuje, komora se k němu proto hlásí a podporuje jej,“ vysvětlil prezident Hospodářské komory Jiří Drábek. Spuštění projektu ocenil i předseda Unie malých a středních podniků, které byrokracií trpí snad nejvíce, David Šeich.

Hospodářská komora navíc státní projekt předběhla. Již od března totiž jejích zatím 19 kanceláří vydává zájemcům ověřené výpisy z obchodního rejstříku. „V následujícím období budeme tuto službu dále přibližovat k občanům, výpisy bude možné postupně získat ve všech kancelářích projektu Informačních míst pro podnikatele, tedy zhruba ve 180 městech a obcích,“ doplnil tajemník komory Vladimír Šiška.

Rozšiřovat se budou i služby Czech Pointů, kterých by od příštího roku mělo být kolem 300. Krom nabídky již uvedené budou výhledově schopné poskytovat úřední ověřování dokumentů, úřední ověřování podpisů, umožní elektronická podání státní správě a konečně i stahování výpisů z domova pomocí virtuálních Czech Pointů.

Výhledově by pak měly být Czech Pointy skoro na každém rohu. Počítá se až se 4000 terminály. Kromě obecních a městských úřadů by měly vzniknout i na krajských úřadech či České poště. Později by mohli licence získávat notáři.