Není divu: jen v Praze působí na 150 tisíc drobných podnikatelů, celorepublikově je jich přes 800 tisíc. A tak se banky předstihují nabídkou zvýhodněných úvěrů pro podniky, podnikových karet, poradenských programů, individuálních poradců a dalších služeb.

Se zcela novou službou, zaměřenou právě na podnikovou klientelu, přichází v těchto dnech Česká spořitelna, která podle šetření společnosti GfK obsluhuje přibližně 24 procent z celkového počtu malých a středních podniků na tuzemském trhu. Jako první banka na českém trhu podnikům, včetně těch malých a středních, nabídne od poloviny letošního roku možnost elektronické fakturace.

„Službu elektronické fakturace nabídneme všem typům firem. Podniky budou moci pro odeslání, přijímání i uložení faktur využívat webový portál, nebo budou moci prostřednictvím svých podnikových systémů přenášet fakturační data automaticky,“ uvedl ředitel úseku korporátní zákazníci David Marek. Prvním zákazníkem a současně partnerem České spořitelny pro oblast elektronické fakturace se stane skupina ČEZ. Lze však předpokládat, že velice rychle přibudou další firmy.

Elektronické zasílání a placení faktur se totiž v jiných zemích Evropy, zejména však ve Skandinávii, používá už několik let a jeho popularita svižně roste. Výzkumy hlavně z USA totiž ukazují, že čas potřebný ke zpracování dokladů se zkrátí až o 80 procent, úspora nákladů ve srovnání s tiskem papírových faktur dosahuje až 50 procent a riziko vzniku chyb při zpracování se snižuje podle šetření mezi uživateli opět zejména v USA údajně až o 99 procent.

Dodavatelem technického řešení pro novou službu se stala společnost TietoEnator, která patří k největším a současně nejzkušenějším poskytovatelům IT služeb v Evropě. Většina analytiků předpovídá, že podobnou službu záhy zavedou rovněž další velké banky působící na tuzemském trhu a že s jejím rozšiřováním postupně ubude v tuzemských podnicích zatěžujícího papírování.